Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Lapset on suojeltu perheettömiksi

Lapset on suojeltu perheettömiksi

Julkaistu: 12.09.2016 klo 09:05
Julkaisija: Vastapaino

Lapsipakolaisten määrä maailmassa on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa, kertoo YK:n lastenjärjestön Unicefin tuoreen raportti.

”Euroopassa on nyt liikkeellä 100 000 lasta, heistä 10 000 kadoksissa, loput pyrkimässä sinne sun tänne”, sanoo tutkija Outi Fingerroos, yksi Perheenyhdistäminen-kirjan toimittajista.

Suomeen tuli viime vuonna reilut 3 000 lasta ilman vanhempia. Tutkijat pelkäävät, että Suomeen on muodostumassa orpolasten joukko.

”Tämä orpolasten ongelma tulee kaatumaan suomalaisen yhteiskunnan niskaan ennemmin tai myöhemmin”, jatkaa Fingerroos.

”Lapset on suojeltu perheettömiksi”, toteaa Anna-Kaisa Arponen kirjassa Perheenyhdistäminen.

Unicefin toimenpidesuositusten mukaan paras tapa suojella lapsia olisi pitää perheet yhdessä.

Perheenyhdistäminen. Kuka saa perheen Suomeen, kuka ei ja miksi?

Toimittaneet Outi Fingerroos, Anna-Maria Tapaninen ja Marja Tiilikainen

Vastapaino 2016

Perheenyhdistäminen on Suomessa ainutlaatuinen teos. Kirja kuvaa, miten perheenyhdistäminen käytännössä tapahtuu ja millaisia epäjohdonmukaisuuksia prosessiin sisältyy. Aiemmin tällaista tutkimustietoa perheenyhdistämisestä ei ole ollut saatavilla.

Perheenyhdistämiselle on olemassa kriteerit, mutta kirja osoittaa, että niitä tulkitaan vaihtelevasti. Vaikeinta perheenyhdistäminen on pakolaistaustaisille hakijoille, etenkin yksin tulleille lapsille. Helppoa ei aina ole suomalaisillakaan, jotka haluavat ulkomaalaisen puolisonsa Suomeen.

Perheenyhdistäminen kertoo useista todellisista perheenyhdistämistapauksista. Kirja antaa puheenvuoron viranomaisille, kansalaisjärjestöille ja maahanmuuttajille. Se kertaa perusfaktat, oikoo väärinkäsityksiä ja kysyy perustavanlaatuisia kysymyksiä perheen käsitteestä, lapsen edusta ja ihmisoikeuksista. Se on välttämätöntä taustatietoa maahanmuuttokeskusteluun.

Kirjan kirjoittajat ovat perheenyhdistämiseen ja siirtolaisuuteen perehtyneitä tutkijoita eri aloilta.

Kirjan toimittajien yhteystiedot:

outi.fingerroos@jyu.fi, 040 481 8455