Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Lakot ja niiden laajentaminen murentavat kilpailukyvyn ja työllisyyden perustaa

Teknologiateollisuus ry

Lakot ja niiden laajentaminen murentavat kilpailukyvyn ja työllisyyden perustaa

Julkaistu: 21.10.2011 klo 17:58
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Metallityöväen Liiton valtuuston nurin äänestämän sovintoehdotuksen tultua hylätyksi mittavat lakot teknologiateollisuuden noin 40 yrityksessä ovat alkaneet. Niiden aiheuttamat menetykset liikevaihdolle ovat toista miljardia. Lakossa oleville palkansaajille alkaneen lakon toteutuminen merkitsee 1500 - 2500 euron palkan menetystä henkeä kohden.

Tänään alkaneen lakon lisäksi Metalliliitto, Ammattiliitto Pro ja Ylemmät toimihenkilöt YTN ovat ilmoittaneet tänään lakkojen laajentamisesta ajalle 7. - 21.11.2011 siten, että lakot koskisivat noin 80:tä teknologiateollisuuden yritystä. Laajennus merkitsisi suoranaisten vahinkojen kaksinkertaistumista ja tosiasiallisten vahinkojen moninkertaistumista.

"Tänään alkanut lakko ja siihen tänään ilmoitetut laajennustoimet ovat jyrkässä ristiriidassa nähtävissä olevan talouskehityksen ja vastuullisen työmarkkinatoiminnan kanssa", Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Risto Alanko toteaa.

"Yhteisenä tavoitteena tulisi olla kasvun, kilpailukyvyn ja suomalaisten työpaikkojen säilyttäminen. Nyt toimeenpannut lakot ja laajennuksilla uhkaamiset osoittavat näiden tavoitteiden toissijaisuuden ammattiyhdisliikkeen päätöksenteossa. Samalla ne osoittavat sovittelun pohjana olleen raamisopimusrakennelman toimimattomuuden nykyoloissa", Alanko jatkaa.

Lisätietoja: varatoimitusjohtaja Risto Alanko, puh. 040 502 6411

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu- ja konsultointiala sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 60 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n runsaat 1 700 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.