Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kunnallisvaaleissa päätetään lähiympäristöstämme

Suomen luonnonsuojeluliitto

Kunnallisvaaleissa päätetään lähiympäristöstämme

Julkaistu: 12.07.2012 klo 13:35
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto muistuttaa jo kesän keskellä, että syksyn kunnallisvaaleissa päätetään suomalaisten lähiympäristöstä. Liitto on laatinut vaaleja varten ajankohtaisia aloitteita kuntien ympäristötyölle.

"Kunnallisvaaleissa ollaan Suomen luonnon asialla niin hyvässä kuin pahassa. Kunnassa ratkaistaan esimerkiksi vapaiden rantojen rakentaminen. Ne tarjoavat virkistystä, pitävät yllä monimuotoista lajistoa, suodattavat valumavesiä ja tasaavat tulvia", kertoo esimerkkinä Suomen luonnonsuojeluliiton johtava asiantuntija Ilpo Kuronen.

Kunnat vastaavat myös kunnan omien luonnonvarojen käytöstä ja ympäristön kannalta haitallisen toiminnan valvonnasta. Kaavoituksen ja rakennusmääräysten kautta kuntien käsissä ovat liikenteen ja asumisen ilmastovaikutukset sekä kuntien arvokkaiden luontoalueiden turvaaminen. Kunnat päättävät myös suurelta osin maamme energiantuotannon ratkaisuista.

Suomen luonnonsuojeluliitto on laatinut ehdotuksia aloitteista, joiden avulla kunnassa voidaan vähentää ympäristöhaittoja, suojella luontoa ja torjua ilmastonmuutosta. Luonnonsuojeluliiton aloitteita voivat hyödyntää niin äänestäjät, ehdokkaat, puolueet, vaalikoneet kuin toimituksetkin.

Suomen luonnonsuojeluliiton verkkosivut (Kunnallisvaalit 2012):

Ilpo Kuronen, johtava asiantuntija, puh. 0400-153 133, ilpo.kuronen@sll.fi

Hanna Hakko, suojeluasiantuntija, puh. 050-345 4411, hanna.hakko@sll.fi