Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kumpula-Natri: Tuhansia työpaikkoja digitaalisektorilta

SDP-ALUEET

Kumpula-Natri: Tuhansia työpaikkoja digitaalisektorilta

Julkaistu: 05.12.2014 klo 07:32
Julkaisija: SDP-ALUEET

Euroopan parlamentin jäsen Miapetra Kumpula-Natri tukee vahvasti Itämeren datakaapelin rakentamista. Merikaapelin myötä Suomi saa suoran, nopean ja Ruotsin reitille vaihtoehtoisen tietoliikenneyhteyden globaaleille markkinoille.

"Tätä parempaa valtion tulevaisuusinvestointia on vaikea keksiä", ylistää Kumpula-Natri hallitusta ja omistusohjauksesta vastaavaa ministeriä Sirpa Paateroa. "Investointi parantaa Suomen kilpailukykyä digitaalisilla markkinoilla. Se mahdollistaa yhä uusien datakeskusten keskittymisen Suomeen ja luo edellytyksiä uusien työpaikkojen syntymiselle."

"Jo aiemmin tehty datakeskusten veroale onnistui houkuttelemaan investointeja ja yhteyksien vahvistaminen parantaa edelleen asemaamme. Teollinen internet on jo tätä päivää, mutta tiedon määrä tulee vielä moninkertaistumaan. Euroopassa digitaalinen unioni on päivittäinen puheenaihe, ja Suomella on hyvä maine sekä osaamisessa että luotettavuudessa myös globaalisti", Kumpula-Natri huomauttaa.

Parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnassa digitalisaatiota seuraava Kumpula-Natri kannustaa nostamaan esiin myös merikaapeliyhteyden rakentamisen Jäämeren kautta Aasiaan.

"Suomella on mahdollisuus kehittyä merkittäväksi datapalveluiden risteykseksi. Haluaisin nähdä Jäämeren datakaapelin EU-hankkeena ns. Kataisen investointipaketissa, sillä se lisäisi kunnianhimoisen hankkeen näkyvyyttä EU-tasolla. Suomi yksin on siihen liian pieni." UKumpula-Natri muistuttaa, että kilpailukykyinen ja luotettava tietoliikenneinfrastruktuuri mahdollistaa tuhansien työpaikkojen syntymisen Suomeen.