Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Koulut ovat muutakin kuin pelkkiä tiedon tarjoajia

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Koulut ovat muutakin kuin pelkkiä tiedon tarjoajia

Julkaistu: 12.08.2013 klo 09:10
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Helsingin Sanomat uutisoi eilen (11.8.), suojelevista vanhemmista ja kotikouluista. Uutisessa kotikoulua ylistetään vetoamalla siihen, että kotikoulutuksessa vanhemmille on tärkeää viettää aikaa perheen kanssa ja suojella jälkikasvua. Uutisessa kuitenkin ilmenee, että kotikoululaisten oppimisen edistymisen seuraaminen vaihtelee kunnittain. Joillakin paikkakunnilla lyhyt tapaaminen opettajan kanssa pari kertaa vuodessa riittää.

- Tieteellisten tutkimusten valossa maamme peruskoulu on huippulaadukas, jonka perustaa ovat osakseen luoneet hyvin koulutetut opettajat. Koulu ei ole pelkkä tiedon tarjoaja, kuten kotikoulun suosijat antavat ymmärtää. Koulussa lapsi oppii sosiaalisia taitoja, suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden arvostamista sekä vastuunkantamista, muistuttaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry:n mielestä kotikoulutus tulee tehdä luvanvaraiseksi, jotta voidaan varmistaa lapsen etu koulutuksessa ja kasvatuksessa. Vaikka osa kotikouluissa opiskelevista lapsista pärjää hyvin se ei tarkoita sitä, että kotikouluissa tapahtuva opetus olisi kokonaisuudessaan laadukkaampaa kuin koulujen opetus.

Anette Karlsson, puheenjohtaja@sonk.fi, 045 112 9299

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/