Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kokoomusopiskelijat: Opiskelija-asumiseen normitalkoot

Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry

Kokoomusopiskelijat: Opiskelija-asumiseen normitalkoot

Julkaistu: 06.09.2013 klo 14:22
Julkaisija: Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry

Kokoomusopiskelijat vaatii opiskelija-asuntojen rakentamista haittaavan sääntelyn ja normien purkamista.

Asuntorakentamisen sääntelyn ja kaupunkien kaavoituspolitiikan vuoksi opiskelija-asunnoista on pulaa. Opiskelijoita joudutaan hätämajoittamaan mitä kummallisimpiin paikkoihin. Kokoomusopiskelijat vaatii pikaista muutosta tähän pitkään jatkuneeseen ongelmaan rakentamisnormien purkutalkoilla.

“Toimiessani viime vuonna Joensuussa ylioppilaskunnan hallituksen hätämajoituksesta vastaavana henkilönä törmäsin säätelyn järjettömyyteen ja ongelman laajuuteen”, kertoo Kokoomusopiskelijoiden varapuheenjohtaja Teemu Myllärinen.

Ympäristöministeriön “Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) toiminnan kehittäminen” -raportissa esitetyt arviot rakentamisen kustannuksia kohottavista normeista on otettava opiskelija-asuntojen kohdalla kriittiseen tarkasteluun. Opiskelija-asuntojen esteettömyysvaatimusten tulee koskea vain osaa asunnoista. Väestönsuojien vaatiminen kaikkiin rakennuksiin on Kokoomusopiskelijoiden mielestä jäänne muinaisajoilta.

“Pidän asuntojen esteettömyyttä tärkeänä, mutten halua sen estävän järkevää rakentamista. Tällä hetkellä tärkeitä asuinneliöitä menee täysin hukkaan. On kyseenalaistettava myös väestönsuojien ja autopaikkojen tarpeellisuus”, linjaa Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja Akseli Hakala.

Kokoomusopiskelijat vaatii liiallisten normien purkamista, jotta opiskelija-asuntojen rakentaminen lisääntyy ja vuokrataso pysyy opiskelijalle edullisina. Sääntelystä on päästävä eroon, sillä valtion määrärahoja tuskin kasvatetaan ja opiskelija-asuntojen puute on ilmeinen.

”On päästävä eroon nykytilanteesta, jossa iso osa opiskelijan vähistä käyttövaroista uppoaa asumisen kustannuksiin”, toteaa varapuheenjohtaja Myllärinen.

Helsingissä 6.9.2013

Akseli Hakala

Teemu Myllärinen
varapuheenjohtaja