Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kokoomusnaisten Toivakka: Koulutus on tyttöjen turva

Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten Toivakka: Koulutus on tyttöjen turva

Julkaistu: 11.10.2013 klo 08:25
Julkaisija: Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Lenita Toivakan mukaan tyttöjen koulunkäyntiin panostaminen on parasta kehitysyhteistyötä. Toivakka muistuttaa, että tyttöjen koulutuksen on jo pitkään tiedetty olevan keskeisessä asemassa hyvinvoinnin lisäämisessä, köyhyyden torjumisessa ja väestönkasvun hillitsemisessä. Lapsiavioliitot ja seksuaalinen väkivalta estävät tai katkaisevat usein tyttöjen koulutien.

”Mitä koulutetumpia tytöt ovat, sitä myöhemmin he yleensä solmivat avioliiton ja sitä vähemmän hankkivat lapsia. Koulutus lisää naisten mahdollisuuksia päättää itse omasta elämästään,” Toivakka sanoo.

Toivakka muistuttaa, että nuorille tytöille perheen perustaminen on hengenvaarallista. Mitä nuorempi tyttö on, sitä vaarallisempaa se on. Synnytykseen ja raskauteen liittyvät komplikaatiot ovat yhä yleisin tyttöjen kuolinsyy keskitysmaissa. Toivakan mukaan myös seksuaalinen väkivalta ajaa tytöt pois koulusta ja altistaa heidät poikia useammin esimerkiksi hi-virustartunnalle.

”Tyttöjen koulutukseen panostaminen parantaa koko yhteisön hyvinvointia ja lopulta koko maailman,” Toivakka sanoo.

Kokoomusnaiset tukevat hallituksen linjaa siinä, että kehitysapua kohdennetaan entistä vaikuttavammin naisten ja lasten aseman parantamiseen. Maailmassa täytyy olla yhtä arvokasta syntyä tytöksi ja pojaksi.

Tänään 11.10. vietetään YK:n kansainvälistä tyttöjen päivää.

Lenita Toivakka, puheenjohtaja

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon