Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kirjailijat heittivät pallon Arhinmäelle

Kirjailijat heittivät pallon Arhinmäelle

Julkaistu: 11.12.2012 klo 08:00
Julkaisija: Sanasto

Maamme eturivin kirjailijat luovuttavat tänään kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäelle vetoomuksen lainauskorvausten korottamiseksi. Yli 5300 allekirjoittajaa vaatii hallitukselta pikaisia toimia, jotta Suomen lainauskorvaukset saataisiin muiden Pohjoismaiden tasolle. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun koko hallitukseen vedotaan lainauskorvausten korotuksen puolesta. Lainauskorvausta maksetaan tekijälle teosten ilmaisesta kirjastolainaamisesta.  Tekijät haluavat kiinnittää hallituksen huomion siihen, etteivät kirjat kirjastoissa synny tyhjästä, vaan jokaisen teoksen takana on suuri määrä luovaa työtä.

Vetoomuksen luovutuksen yhteydessä kirjailijat kirjaimellisesti heittivät pallon kulttuuriministerille, sillä hänelle luovutettiin nimikirjoituksilla varustettu jalkapallo. Pallon signeeranneet tekijät kuten Kjell Westö, Anna Kortelainen ja Juha Itkonen halusivat muistuttaa ministeriä siitä, että hän on avainasemassa tilanteen korjaamiseksi. Fingerporin luoja Pertti Jarla oli taiteillut palloon korvausten korottamista vaativan hahmon.  –Lainauskorvaus ei ole apuraha tai stipendi, vaan tekijänoikeuskorvaus, toteaa kirjailija Juha Itkonen.  –Toimiva kirjastojärjestelmä on myös kirjailijoiden ilo. Lainauskorvauksessa on kyse tekijän mahdollisuudesta elää työllään, mikä on Suomen kaltaisella pienellä kielialueella hyvin haastavaa, hän sanoo.

Lainauskorvauksen tulee olla tasoltaan riittävä ja korvauksen tulee kompensoida tekijälle kirjastolainaamisesta aiheutuvaa tulonmenetystä. Suomessa lainauskorvaukset ovat huomattavasti pienempiä kuin muissa Pohjoismaissa, vaikka kirjastoista lainataan maassamme enemmän kirjoja kuin missään muualla. Tällä hetkellä tekijä saa Suomessa yhdestä kunnankirjaston lainasta korvausta 4 senttiä. Kun kirjaa lainataan 1000 kertaa, saa tekijä korvausta enintään 40 euroa.

Kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanaston vuonna 2011 käynnistämä Kirja elää –kampanja on ajanut lainauskorvausmäärärahan korotusta 10 miljoonaan euroon sekä opetus- ja tutkimuskirjastojen ottamista korvauksen piiriin. Myös kaksi istuvaa eduskuntaa on vuorollaan todennut lainauskorvausmäärärahojen tarvitsevan pikaista korottamista.

LISÄTIETOJA:

Virpi Hämeen-Anttila, puheenjohtaja, kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto, p. 040 536 7101

Anne Salomaa, toiminnanjohtaja, kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto, p. 050 366 6110

www.kirjaelää.fi

www.sanasto.fi/kirje

Vuonna 2005 perustettu Sanasto on kirjallisuuden alan tekijänoikeusjärjestö. Yhdistys edistää, valvoo ja hallinnoi kirjallisuuden alan tekijöiden tekijänoikeuslakiin perustuvia oikeuksia Suomessa ja ulkomailla.