Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kenen joukoissa seisoin? Muistitiedon keruu 1970-luvun taistolaisliikkeestä alkaa 15.8.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 11.08.2015 klo 10:03
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Olitko mukana taistolaisliikkeessä? Miksi olit mukana ja millä tavoilla toimit? Mihin taistolaisuus kohdallasi loppui, vai loppuiko se? Onko sinulla tallessa tähän aikaan tai asiaan liittyviä valokuvia, muistivihkoja, päiväkirjoja, kirjeitä, opintoaineistoja, puheita tai muuta arkistoaineistoa?

Nuoriso kaipasi sotien jälkeiseen kulttuuri-ilmapiiriin tuulettamista. Tämä sukupolvikonfliktiksi kuvailtu arvojen ravistelu alkoi jo 1960-luvulla. Kylmän sodan kahtiajakautunut ilmapiiri, ydinsodan uhka, sosiaaliset epäkohdat ja median esiin nostamat kolmannen maailman ongelmat vaativat ottamaan kantaa ja valitsemaan puolensa. Moni valitsi kiihkeän ja äänekkään vasemmistoradikaalin nuoriso- ja opiskelijaliikkeen.

Kenen joukoissa seisoin? -keruuseen toivotaan erityisesti liikkeessä mukana olleiden tulkintoja, muistoja ja materiaalia 1970-luvulta. Muistitiedon keruu jatkuu 15.2.2016 saakka ja se liittyy FM Liisa Lalun väitöskirjatyöhön Olen valmis käymään oman pienen taisteluni. – Naiset 1970-luvun nuortaistolaisessa liikkeessä.

Kirjoittaa voi esimerkiksi siitä, miten taistolaisliikkeeseen lähdettiin mukaan ja mihin oma taistolaisuus loppui, mitä taistolaisuus itselle merkitsi ja millainen oli hyvä taistolainen. Keruun järjestäjiä kiinnostavat myös sukupuolen merkitys taistolaisliikkeessä ja tilanteet, joissa taistolaisaikoja muistellaan nykyään.

Keruun järjestävät tutkija Liisa Lalu, Kansan Arkisto ja SKS.

Keruun tuloksista tiedotetaan maaliskuussa 2016. Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Vastausohjeet: http://www.finlit.fi/kenen_joukoissa_seisoin

arkistotutkija Katri Kivilaakso, katri.kivilaakso@finlit.fi, p. 040 534 1923 sekä
Liisa Lalu, lhlalu@utu.fi

____________________________________________________________________________________________________