Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kannanotto: Opiskelijajärjestöt vaativat tasa-arvon tekoja, ei näennäisratkaisuja!

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Julkaistu: 20.03.2013 klo 08:00
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Kannanotto 20.3.2013
Vapaa julkaistavaksi

Opiskelijajärjestöt vaativat hallitusta pitämään hallitusohjelman lupaukset sitoa opintotuki indeksiin ja korjata toisen asteen opintotuen räikeät epäkohdat. Opiskelijajärjestöt muistuttavat hallitusta vastuullisesta ja oikeudenmukaisesta opintotuen kehittämisestä: Opiskelijoiden sosiaaliturvan ehtojen kiristäminen entisestään ei ole ratkaisu.

Hallitus kokoontuu kuluvan viikon torstaina kehysriiheen, jossa päätetään myös opintotuen kohtalosta. Opintotukea halutaan kiristää, koska hallitus näkee sen otollisena työkaluna opintoaikojen lyhentämiseksi ja siten työurien pidentämiseksi. Opintotuella kikkailu ei kuitenkaan ole keino vastata työurahaasteeseen.

“Opintotukeen kohdistuvat tiukennukset eivät vastaa hallituksen asettamiin työurien pidentämistavoitteisiin. Koska hallitus on pattitilanteessa, eivätkä työmarkkinajärjestöt tunnu pääsevän mihinkään lopputulokseen, etsitään hätäratkaisua opintotuesta. Opintotukeen kajoaminen on kuitenkin näennäisratkaisu, jolla työuria ei pidennetä. On vastuutonta politiikkaa leikkiä ihmisen sosiaaliturvalla ja toimeentulolla!” opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat kuuluttavat yhteen ääneen.

Suomalaisten valttikortti tulee jatkossakin olla laadukas ja tasa-arvoinen koulutusjärjestelmä, joka on avoin ja kaikkien saavutettavissa, tulotasoon tai opintoalaan katsomatta. Nykyistä heikompi tai lainapainotteisempi opintotukimalli vaarantaisi koulutuksellisen tasa-arvon ja kohtelisi eri sosioekonomisista taustoista tulevia opiskelijoita eriarvoisesti. Opintotuen heikennykset johtavat opiskelijoiden työssäkäynnin lisääntymiseen, mikä taas pidentää valmistumisaikoja.

Tasa-arvoiset kouluttautumismahdollisuudet kaikille mahdollistava opintotuki molemmilla koulutusasteilla takaa tulevaisuuden rakennuspalikat motivoituneiden – ei vain varakkaimpien – nuorten käyttöön.

Opiskelijat järjestävät mielenosoitusmarssin opintotuen puolesta tänään keskiviikkona 20.3.2013 klo 13.00 alkaen. Näpit irti opintotuesta! -mielenosoitus kulkee Senaatintorilta Eduskuntatalolle.

Lisätietoja: opintotuki.fi

Suomen Ammattiin opiskelevien liitto – SAKKI ry
puheenjohtaja Aleksej Fedotov, p. 040 961 8847, aleksej.fedotov@sakkinet.fi

Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto – SAMOK ry
puheenjohtaja Mikko Valtonen, p. 050 389 1000, mikko.valtonen@samok.fi

Suomen Lukiolaisten liitto (SLL)
puheenjohtaja Daniel Sazonov, p. 045 129 6812, daniel.sazonov@lukio.fi

Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry
puheenjohtaja Nina Huovinen, p. 040 702 9863, nina.huovinen@osku.info

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
puheenjohtaja Marina Lampinen, p. 044 906 5007, marina.lampinen@syl.fi

Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.