Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Iso-Britannia kieltää tuotemerkit tupakka-askeissa

Suomen ASH ry

Iso-Britannia kieltää tuotemerkit tupakka-askeissa

Julkaistu: 22.01.2015 klo 11:56
Julkaisija: Suomen ASH ry

Iso-Britannia aikoo ottaa käyttöön tuotemerkittömät savukepakkaukset. Asiantuntija toivoo, että Suomi seuraa pian perässä. - Ihmettelen, mikä Suomen poliittisia päättäjiä pidättelee, huomauttaa Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

Iso-Britannia aikoo ottaa käyttöön tuotemerkittömät savukepakkaukset. Terveysministeri Jane Ellison vahvisti keskiviikkona 21.1., että lakiesitys tuotemerkittömistä savukepakkauksista esitellään parlamentissa vielä tällä kaudella. Isossa-Britanniassa on vaalit toukokuussa, joten uudet säädökset pitää esitellä ja hyväksyä ennen vaalikampanjaa.

BBC:n mukaan ministeri Ellison uskoo, että laki vaikuttaa myönteisesti kansanterveyteen, erityisesti lapsiin.

– Tämä voi olla ratkaiseva askel kohti tupakoimatonta sukupolvea, Ellison sanoo.

Englannissa lähes 80 000 ihmistä kuolee vuosittain tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin. Tupakka on päätekijä syövän sekä sydän- ja hengitystiesairauksien taustalla.

Uudet pakkaukset on tarkoitus ottaa käyttöön toukokuussa 2016. Tuolloin tulee voimaan myös EU:n uusi tupakkatuotedirektiivi. Sen mukaan savukepakkauksissa on oltava teksti- ja kuvavaroitukset, jotka peittävät askin etu- ja takaosasta 65 prosenttia. Direktiivi hyväksyttiin toukokuussa 2014 ja se on sisällytettävä jäsenmaiden kansalliseen lainsäädäntöön viimeistään 20.5.2016.

Seuraako Suomi perässä?

Suomessa sosiaali- ja terveysministeriö esitti viime vuonna Tupakkapoliittisessa toimenpideohjelmassa vastaavien tuotemerkittömien tupakkapakkausten käyttöönottoa.

Tupakkatuotteiden käytön loppumista ajavan kansanterveysjärjestön Suomen ASH:n toiminnanjohtaja Mervi Hara pitää Ison-Britannian päätöstä hyvänä esimerkkinä.

- Suomenkin tulisi edetä ripeästi tällä rintamalla, jotta tupakkayritysten tärkein mainoskanava saadaan tukittua. Suomalaiset lapset ja nuoret tarvitsevat suojelua tupakkayritysten markkinoinnilta.

- Britanniassa on Suomen tavoin vaalit edessä ja silti siellä uskallettiin ottaa tämä tärkeä askel. Ihmettelen, mikä meidän poliittisia päättäjiämme pidättelee, Hara huomauttaa.

Suomalaisista 15 – 64-vuotiaista tupakoi päivittäin 16 prosenttia. Tupakan aiheuttamiin sairauksiin kuolee Suomessa vuosittain yli 5000 ihmistä – noin puolet tupakkatuotteiden käyttäjistä.

Lisätiedot:

Toiminnanjohtaja Mervi Hara, Suomen ASH ry
p. 050 460 2324, mervi.hara@suomenash.fi

Lisätietoja Ison-Britannian tilanteesta gov.uk-sivuilla: Government backs standardized packaging of tobacco

Uutinen BBC:n sivuilla: http://www.bbc.com/news/uk-politics-30926973

Lisätietoja EU:n tupakkatuotedirektiivistä Suomen ASH:n sivuilla: http://www.suomenash.fi/fin/tupakkapolitiikka/tupakkatuotedirektiivi/

Sosiaali- ja terveysministeriön Tupakkapoliittinen toimenpideohjelma: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=9882186&name=DLFE-30913.pdf

Suomen ASH ry on valtakunnallinen kansanterveysjärjestö ja yhteistyöverkosto.
Tavoitteemme on savuton Suomi. www.suomenash.fi Twitter: @SuomenASH

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon