Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Hämäräbisnekset jääkiekon kulisseissa – uudistettu laitos ilmestyy

Into Kustannus

Hämäräbisnekset jääkiekon kulisseissa – uudistettu laitos ilmestyy

Julkaistu: 30.04.2015 klo 11:13
Julkaisija: Into Kustannus

Uutuuskirja piirtää kuvaa härskiä peliä pelaavasta jääkiekon sisäpiiristä – Helsingin Sanomat

Viime kevään kohukirjan KUMMOLAN KÄÄNTÖPIIRI – URHEILUVIIHTEEN KULISSIEN TAKAISTA PELIÄ uusi laitos ilmestyy tänään Tshekin MM-kisojen avauksen aattona.

Tietokirjailija Pentti Sainion runsaasti täydentämä ja päivittämä pokkarilaitos KUMMOLAN KÄÄNTÖPIIRISTÄ kertoo hämäristä miljoonista, jotka liikkuvat urheiluviihteen ja erityisesti jääkiekon salaperäisessä taustamaailmassa. Sainio paljastaa rajun pelin jääkiekon kulisseissa, talouden ja politiikan otteluissa. Kirjan uudistettu laitos tekee aikaisemmin julkaisemattomia paljastuksia Jokerien, Hartwall Arenan ja venäläisten liikemiesten rahakuvioista.

Urheilujohtaja ja liikemies Kalervo Kummola ei halunnut suomalaisten perehtyvän tähän kulissien takaiseen peliin, vaan haki keväällä 2014 käräjäoikeudesta Suomessa harvinaista ennakkosensuuria ja yritti estää kirjan julkaisun kokonaan haastamalla kirjoittajan ja kustantajan oikeuteen. Hovioikeus katsoi Kummolan vaatimuksen lainvastaiseksi ja kirja julkaistiin. Kummola ei ole ryhtynyt muihin oikeustoimiin kirjan suhteen sen jälkeen.

Kansanedustajaksi 2015 noussut kokoomuksen Harry Harkimo on Kummolan tärkeä liikekumppani. Harkimon liikesuhteet kietoutuvat liukkaasti yhteen venäläisten oligarkkien kanssa salamyhkäisten rahavirtojen liikuttelussa. Harkimon liiketoimet ovat johtaneet hänet Sanoma Oy:n kanssa riitaan, jossa hänen omaisuuttaan on määrätty takavarikkoon miljoonien edestä. Kirja selvittää mistä on kysymys, kun Sanoma on esittänyt vaatimuksensa perusteiksi Harkimon "pitkäkestoisen epärehellisen toiminnnan".

Kirja avaa venäläisen KHL-jääkiekkoliigan perustajan ja tukijan, presidentti Vladimir Putinin osuutta maailman urheilubisneksiin. Putinin luottomiehet ostivat Jokerit kesällä 2013 osaksi KHL:n Euroopan pr-valloitusyritystä. Kirja kertoo uusia tietoja Harry Harkimon toimista Putinin luottomiesten bisneskumppanina Suomessa ja Venäjällä.

Onko Harry Harkimon toiminta koskematonta, koska hänellä on hyvät suhteet Suomen poliittiseen eliittiiin? Kuka käärii miljoonat ja kuinka paljon mukana on valtion rahaa?

Merkillinen, ja meitä kaikkia Kummola-dy­nastian toimia vuosikaudet ihmetelleitä haas­tava kysymys on se, miksi ihmeessä näitä dy­nastian toiminnan harmaita vyöhykkeitä ko­konaisuutena hahmottava urheilukirja syntyy vasta nyt? – Urheilulehti

KUMMOLAN KÄÄNTÖPIIRI perustuu toimittaja Pentti Sainion tutkimuksiin lähes 20 vuoden ajalta. Sainio valmistui Sanoman toimittajakoulusta vuonna 1976. Hän on ollut toimittaja Helsingin Sanomissa, Turun Sanomissa ja Apu-lehdessä ja julkaissut useita kirjoja, kuten Mitä tapahtui Urho Kekkoselle – viimeiset vaiheet presidenttinä, Rahoituksen henki, Operaatio Ahtisaari, Harkimoiden hattutemppu ja Maanpuolustusta vai suurvaltapolitiikkaa? – Taisteluhelikoptereiden ja Hornet-hävittäjien kova hinta. Sainio harrastaa uintia ja sotahistoriaa. Nuorena toimittajana Suomen Kuvalehti nosti hänet sadan vaikutusvaltaisimman suomalaisen listalle.

Kirjan tiedot:
Pentti Sainio: Kummolan kääntöpiiri – Urheiluviihteen kulissien takaista peliä (pokkari)
ISBN: 978-952-264-406-0, 320 sivua
Painokelpoinen kansikuva:

Lisätiedot:
Jaana Airaksinen, Into, 045 633 4495, jaana.airaksinen@intokustannus.fi
Tatu Matilainen, Into, 040 7462 617, tatu.matilainen@intokustannus.fi

Into on ketterä ja ärhäkkä tietokirja- ja yleiskustantamo. Julkaisemme ajankohtaista tietoa, hillittömän kiinnostavaa kaunoa, kantaaottavia pamfletteja, laadukasta käännöskirjallisuutta ja Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä. Monet kirjoistamme ovat saatavissa myös e-kirjoina.

intokustannus.fi | mondediplo.fi | into-ebooks.com | facebook.com/intokustannus | twitter.com/Into_Publishing | youtube.com/intokustannus