Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » FSD:s styrelsemedlem Anette Karlsson leder SONK

SDP Tiedotus

FSD:s styrelsemedlem Anette Karlsson leder SONK

Pressmeddelande.
Publicerad: 03.12.2012 kl. 10:49
Utgivare: SDP Tiedotus

Anette Karlsson, hemma från Liljendal, har valts till ordförande för Sosialidemokraattiset Opiskelijat SONK ry - Socialdemokratiska Studerande SONK rf för perioden 2013 – 2014 på förbundskongressen i Åbo 1.-2.12.2012. Åbo Socialdemokratiska Studerande ÅSS rf:s ordförande Kai Alajoki valdes till SONK:s styrelse för år 2013.

Finlands svenska socialdemokraters (FSD) verksamhetsledare Mikael Hiltunen är glad över att distriktets nya styrelsemedlem Anette Karlsson blev vald till ordförande för socialdemokratiska studentförbundet för perioden 2013-2014. - Det bådar gott för den politiska debatten i Svenskfinland att både SONK och Vänsterunga har en finlandssvensk ordförande. Som SONKs ordförande är Karlsson dessutom observatör i partistyrelsen och riksdagsgruppen, vilket stärker FSD:s inflytande inom partiet.

Hiltunen tycker också att det är betydelsefullt att Åbo Socialdemokratiska Studerande ÅSS rf åter igen har en representant i SONKs förbundsstyrelse. - Det är viktigt att studerandena vid Åbo Akademi har en representant i socialdemokratiska studentförbundets styrelse. Kai Alajoki kan också stärka SONKs nordiska profil i och med att han år 2013 dessutom fungerar som viceordförande för Pohjola-Nordens Ungdomsförbund, säger Hiltunen.

ÅSS motioner om att utveckla SONKs svenska nätsida och översätta förbundets politiska program till svenska godkändes av kongressen.

***

Anette Karlsson är 24 år och hon avlägger högskolestudier inom socialbranchen och företagsekonomi vid Laurea yrkeshögskola i Vanda. Hon har under pågående år verkat i styrelsen för Förbundet för studerandekårer vid yrkeshögskolorna i Finland - SAMOK rf och som ordförande för Socialdemokratiska Yrkeshögskolestuderande - SOMA rf. Karlsson är medlem i Vanda Svenska Socialdemokrater rf och år 2013 är hon medlem i FSD:s styrelse. Hon ställde upp i kommunalvalet i Vanda.

Kai Alajoki är 22 år gammal och studerar statskunskap vid Åbo Akademi i Åbo. Alajoki är ordförande för Åbo Socialdemokratiska Studerande rf, medlem i Åbo Socialdemokrater rf samt suppleant i Åbo Akademis Studentkårs fullmäktige. Nästa år fungerar han som viceordförande för Pohjola-Nordens Ungdomsförbund.

Mera information:

Mikael Hiltunen, 050 381 0258

Anette Karlsson, 040 747 6604

Kai Alajoki, 040 775 8143

SDP. För arbete och rättvisa.