Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Filatov, Mäkisalo-Ropponen ja Nurminen: Aikooko hallitus puhkaista työttömän viimeisenkin pelastusrenkaan?

SDP Tiedotus

Julkaistu: 29.08.2015 klo 12:31
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustajat, eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsenet Tarja FilatovMerja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen ovat jättäneet hallitukselle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen työvoimapalvelujen vaarantumisesta.

– Aikooko hallitus todella puhkaista työttömän viimeisen pelastusrenkaan vai onko sattunut vahinko, valiokunnan puheenjohtaja ja sd- kansanedustaja Tarja Filatov kysyy huolestuneena.

Työvoiman palvelukeskukset perustettiin aikanaan, koska työvoimapalvelujen, kelan kuntoutuksen ja kunnallisen sosiaalitoimen välinen koordinaatio ei toiminut erillisissä tiloissa. Asiakas joutui juoksemaan lukuulta toiselle eikä yhteistoiminta pelannut, Filatov sanoo.

Yhteispalvelua tarvitsevien asiakkaiden palvelun heikentäminen tulee kalliiksi.

- Jos vaikeimmin työllistyvistä saataisiin työmarkkinoille yksi prosentti, se toisi julkiseen talouteen yhteistä hyvää 600 miljoonaa, Filatov muistuttaa.

Valiokunnan SD-ryhmän edustajat ovat huolissaan tuoreesta, yhden luukun periaatteeseen tähtäävän lain soveltamisen puolesta. Lainsäädännön toteutus työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta on uhattuna. Työhallinnon, kuntien ja Kelan yhteistyö vaikeimmin työllistyvien kohdalla on vaarassa, jos työhallinto vetäytyy yhteisistä palvelupisteistä.

– Yhteispalvelu ei voi toimia, elleivät toimijat ole samassa paikassa. Vain yhdessä tekemällä – eri toimijat ja asiakas – voidaan löytää ratkaisuja asiakkaan työllistymistä estävien tekijöiden voittamiseksi. On käsittämätöntä, että juuri kun tämä asia on saatu hyvälle mallille, niin sitä aletaan purkaa. Ei yhdessä tekemistä voi olla jos asiakas joutuu juoksemaan paikasta toiseen, työntekijän luota toisen luo. Tämä on sitä pahinta pompottamista, jonka poistamiseksi lakiuudistus tehtiin, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

– Olen huolissani tällä hetkellä, miten varsinkin toimeentulotukiasiakkaiden, eli kaikista heikoimmassa asemassa olevien palvelut turvataan uudistuksessa. Tarkoittaako tämä, että kuntien ei pidä edetä TYP-laissa, vaikka sen tulisi olla voimassa 1.1.2016? Kuitenkin tällä hetkellä kunnat etenevät asian suhteen, mutta onko oikeudenmukaista, että yksi toimija yksipuolisesti irtisanoutuu prosessista, Nurminen kysyy.

Tarja Filatov: 050 511 3112

Merja Mäkisalo-Ropponen: 050 357 9090

Ilmari Nurminen: 050 512 2189

Kirjallinen kysymys

KK 134/2015 vp

Tarja Filatov sd ym.

Kirjallinen kysymys työvoimapalvelujen vaarantumisesta toimitilojen puutteellisuuden vuoksi

Eduskunnan puhemiehelle

Laki ja asetus työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta tulivat voimaan 1.1.2015. Alueilla on sovittava kesäkuun 2015 loppuun mennessä TYP-verkostojen johtoryhmistä, joihin kaikki Manner-Suomen kunnat liittyvät. Johtoryhmät valmistelevat yhteispalvelua koskevat sopimukset, joiden pohjalta toiminta organisoidaan, ja toiminta käynnistyy viimeistään vuoden 2016 alussa. Uuden lain mukainen TYP-toiminta voi kuitenkin käynnistyä heti, kun johtoryhmä on nimetty ja toimintaa koskeva sopimus on hyväksytty.

Työhallinnon, kuntien sosiaali- ja terveystoimen sekä Kelan moniammatillinen palvelukonsepti on parantanut vaikeimmin työllistyvien palvelua ja ohjannut toimintaa kohti yhden toimiston periaatetta. Palvelukonsepti on vähentänyt asiakkaiden juoksuttamista luukulta luukulle.

Tämän vuoksi eduskunta sääti lain, joka valtakunnallistaa TYP-verkoston ja tekee siitä vakituisen lakisääteisen toiminnon. Nyt koko idea uhkaa tuhoutua. Koko TYP-toiminnan idea on ollut, että yhteinen tila ohjaa yhteiseen toimintaan.

Kesäkuussa työ- ja elinkeinoministeriön Keha-keskuksesta on lähtenyt ohjauskirje, joka edellyttää nykyisten työvoiman palvelukeskusten sanovan irti vuokrasopimuksensa säästösyistä, ja henkilöstöä ohjataan TE-toimistojen tiloihin.

Säästöt ovat ymmärrettäviä, ja tilakuluilla voidaan saada järkevää säästöä. TYP-toimintojen kohdalla työhallinnon
virkailijoiden ja ammattiosaamisen irrottaminen yhteisestä fyysisestä tilasta vie kuitenkin ojasta allikkoon. Koko toiminta-ajatus vaarantuu.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Miten hallitus turvaa aidon moniammatillisen yhteistyön työttöminä oleville ihmisille, mitä laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta edellyttää?

Helsingissä 26.8.2015

Tarja Filatov sd