Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Filatov: Korjataan hyvinvointivaltio

Filatov: Korjataan hyvinvointivaltio

Julkaistu: 22.11.2014 klo 13:35
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Tarja Filatov sanoi puoluevaltuuston avauspuheenvuorossaan, että politiikka on viime vuosina muistuttanut yhä enemmän kuluttajamarkkinoita. Hänen mielestään lyhytnäköisyys johtaa tilanteeseen, jossa puheet ja käytännön teot eivät vastaa toisiaan.

Filatovin mukaan nyt tarvitaan lisää arjen turvallisuutta, sillä suomalainen hyvinvointivaltio on rikki.

\\\\\\\\\\\\\\\"Voimme olla ylpeitä Suomesta, mutta se ei tarkoita, että olisimme kaikkeen tyytyväisiä. Parantamiseen varaa on. Korjataan hyvinvointivaltio, se on korjaamisen arvoinen\\\\\\\\\\\\\\\", Filatov sanoi.

\\\\\\\\\\\\\\\"Isossa hädässä hyvinvointivaltio toimii, mutta monen kohdalla arjen turvallisuus säröilee. Liian moni vanhus on vailla kotiapua, vaikka tarvitsisi sitä kipeästi. Omaishoitajat uupuvat vajaaan tuen vuoksi. Siksi oli niin tärkeää, että hallitus päätti ministeri Huovisen aloitteesta lisäresursseista omaishoitajien terveystarkastuksiin ja sijaisjärjestelyihin. Lääkäriin ei aina pääse ajoissa. Vammaiset ihmiset saavat taistella heille lakisääteisistä palveluista ja apuvälineistä.\\\\\\\\\\\\\\\"

Filatov otti puheessaan kantaa myös poliittiseen kulttuuriin. Hän huomautti, että politiikan on ihmisten odotusarvoista huolimatta oltava rehellistä. On käytävä suoraa ja aitoa keskustelua vaikeistakin asioista.

\\\\\\\\\\\\\\\"Suomalaisten puolueiden iso ongelma on ollut se, että ne eivät ole kuunnnelleet ymmärtääkseen, vaan vastatakseen. Tänään meidän tehtävämme on kuulla ja ymmärtää. Arvioida politiikkaa ja rakentaa vaaliohjelmaa ihmisten tarpeisiin.\\\\\\\\\\\\\\\"