Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » ET Kilpailuviraston kaukolämpöselvityksestä: Lämmitysmarkkinat toimivat ilman erillissääntelyä

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 16.01.2012 klo 11:38
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Kilpailuviraston tänään julkaiseman selvityksen mukaan kaukolämmön hinnoittelu ei ole ollut kilpailulain tarkoittamassa mielessä kohtuutonta. Selvityksen tulokset osoittavat, että kilpailu lämmitysmarkkinoilla toimii ja tarvetta kaukolämpöalan erillissääntelyyn ei ole, toteaa Energiateollisuus ry:n kaukolämpötoimialan johtaja Jari Kostama.

Selvityksen mukaan mikään tutkituista maan kymmenestä suurimmasta kaukolämpöyhtiöstä ei ole hinnoitellut vuosina 2004 – 2008 kaukolämpöä tavalla, jota olisi voinut pitää kilpailulain kieltämänä. ET:n mielestä tulokset osoittavat, että nykyinen kilpailulakiin perustuva viranomaisvalvontamalli yhdistettynä alan kohtaamaan kiristyvään kilpailuun eri lämmitysmuotojen välillä lämmitysmarkkinoilla takaa kaukolämmön hinnoittelun riittävän kustannusperusteisesti ja hinnan pysymisen kohtuutasolla.

Noin puolet maamme rakennuskannasta on liitetty kaukolämmitykseen. Suurimmissa kaupungeissa kaukolämmön osuus on yli 90 prosenttia. Maassamme on noin 1,3 miljoonaa kaukolämmitettyä asuntoa ja kaukolämpötaloissa asuu yli 2,6 miljoonaa ihmistä. Valtaosa maamme julkisista rakennuksista on kaukolämmitettyjä.

Johtaja Jari Kostama, puh. 050 3011 870

Energiateollisuus ry (ET) on sähkö- ja kaukolämpöalaa edustava elinkeinopoliittinen ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.