Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Den avgiftsfria utbildningen hotas – studerandena firar den avgiftsfria utbildningens dag 1.12.

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Publicerad: 01.12.2014 kl. 10:33
Utgivare: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Ställningstagande
Får publiceras den

Den avgiftsfria utbildningens dag firas måndagen den 1 december. Med temadagen vill studeranderörelsen fästa uppmärksamhet vid alla studerandes likvärdiga möjligheter att studera i finländska högskolor.

Avgiftsfri utbildning är det ända sättet att trygga verkligt jämlika möjligheter till utbildning. Just nu håller den avgiftsfria utbildningens princip på att brytas, eftersom man vill införa terminsavgifter för utländska studerande.

"Terminsavgifterna är en ohållbar idé som baserar sig på snedvridna föreställningar om tilläggsinkomster och ideologiska uppfattningar om att kommersialisera utbildningen. Däremot är den avgiftsfria utbildningen även för utländska studerande en god investering, förutom med tanke på högskoleutbildningens internationalisering och internationalism på hemmaplan, även med tanke på Finlands internationalisering, exportindustrins konkurrenskraft och repareringen av hållbarhetsunderskottet", påminner studerandeorganisationernas ordförande med en mun.

Studerandeorganisationerna påpekar att den avgiftsfria utbildningen är en lönsam investering och att det är ett billigt pris för internationella experter!

"Visdom, bildning och innovationer finns inte endast i Europa. Man bör inte stänga dörrarna till en verkligt global värld. Vi säger nej tack till terminsavgifterna!", linjerar ordförandena.

Den avgiftsfria utbildningens dag är särskilt synlig i de sociala medierna, bland annat på Facebook och Twitter med hashtaggen #maksutonkoulutus.

I den avgiftsfria utbildningens dag deltar Akavas studerande, Finlands Svenska Skolungdomsförbund (FSS), Centerns Studerandeförbund (KOL), Liberala Studerande LSK, Alliansen för Finlands Studerande – OSKU rf, Finlands Yrkesstuderandes Centralförbund – SAKKI rf, Finlands studerandekårers förbund – SAMOK, Finlands Gymnasistförbund SLL, Socialdemokratiska studerande – SONK rf, STTK:s studerande, Finlands studentkårers förbund (FSF), Vänsterstuderande – VASOP rf och De gröna unga och studerandenas förbund ViNO.

Ytterligare information:

Akavas studerande, ordförande Jouni Markkanen, tfn 040 542 9514
FSS, ordförande Cia Laine, tfn 044 2778669
KOL, ordförande Jirka Hakala, tfn 050 3897260
LSK, ordförande Christoffer Andersson, tfn 045 355 4341
OSKU, ordförande Irene Nyberg, tfn 050 516 9244
SAKKI, vice ordförande (blivande ordförande) Musa Jallow, tfn 044 0824221
SAMOK, ordförande Toni Asikainen, tfn 050 389 1000
SLL, ordförande Otto Ahoniemi, tfn 040 419 5707
SONK, ordförande Anette Karlsson, tfn 045 112 9299
STTK:s studerande, ordförande Mikko Valtonen, tfn 040 548 7938
FSF, ordförande Piia Kuosmanen, tfn 044 906 5007
VASOP, ordförande Tiina Parkkinen, tfn 040 1679660
ViNO, ordförande Maria Ohisalo, tfn 040 703 4185 och Aaro Häkkinen, tfn 045 631 2036

Förbundet för studerandekårer vid yrkeshögskolorna i Finland

SAMOK är yrkeshögskolestuderandes självständiga, landsomfattande, oberoende intressebevaknings- och serviceorganisation. SAMOK för fram studerandes intressen och synpunkter till statsförvaltningen och andra samarbetspartner samt ordnar olika tjänster, erbjudanden, informationsmaterial och utbildningstillfällen åt de studerande. Studerandekårer som ingår i SAMOK har sammanlagt cirka 59 000 medlemmar och dom representerar över 140 000 yh-studerande.