Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demariopiskelijoiden Niemi: Oikeisto irtaantunut todellisuudesta

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijoiden Niemi: Oikeisto irtaantunut todellisuudesta

Julkaistu: 27.04.2012 klo 09:01
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Kommentti 27.4.2012

Elinkeinoelämän keskusliitto EK nosti eilen julkaistussa kannanotossaan jälleen esiin kysymyksen lukukausimaksuista, Kokoomusopiskelijoiden asettuessa tukemaan avausta. Demariopiskelijoiden puheenjohtaja Sarita Niemi pitää avausta pöyristyttävänä, mutta valitettavan ennalta-arvattavana todellisuudesta irtautuneelle oikeistolle. "Varakkaampaa väestönosaa edustava oikeisto haluaa tehdä koulutuksesta vain harvojen  hyödykkeen", valittelee Niemi. Demariopiskelijoiden mukaan koulutuksen tulee olla jatkossakin maksutonta ja saatavilla kaikille.

EK:n näkemystä korkeakoulujen rahoitusvajeen paikkaamisesta lukukausimaksuilla Niemi pitää epäolennaisena. "Jotta maksuilla olisi minkäänlaista vaikutusta korkeakoulujen talouteen, tulisi niitä kerätä tuhansia euroja opiskelijaa kohden. Kuinka moni meistä pystyisi maksamaan vaikkapa 8000 euron vuosittaista lukukausimaksua?", kysyy Niemi.

Niemi muistuttaa, ettei suomalaiseen sivistysyliopistoon kuulu Kokoomusopiskelijoiden Hakalan esittämä ajatus opiskelijasta kuluttajana, jolle tarjotaan palveluita. "Suomalaisessa yliopistossa opiskelija on tiedeyhteisön jäsen, ei asiakas.", Niemi sanoo.

Lisätiedot: Sarita Niemi, puheenjohtaja, puh. 045-112 9299

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/