Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demariopiskelijat: Velkakriisiä ei saa maksattaa nuorilla!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijat: Velkakriisiä ei saa maksattaa nuorilla!

Julkaistu: 08.06.2012 klo 13:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

KANNANOTTO 8.6.2012

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry pitää kestämättömänä nykyistä nuorisotyöttömyyden tasoa Euroopassa ja vaatii pikaisia toimia nuorten työllisyyden parantamiseksi, sekä tätä kautta nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Yhdysvalloista alkunsa saanut ja Eurooppaan rantautunut finanssikriisi sekä sitä seurannut eurooppalainen velkakriisi ovat ajaneet eurooppalaiset kansantaloudet mittaviin vaikeuksiin. Oikeistolaiset poliitikot ovat vastanneet kriisiin ylimitoitetuin leikkauslistoin, väläytellen palkkojen alentamista ja työehtojen heikentämistä työpaikkojen luomiseksi.

Nämä toimet ovat kuitenkin johtaneet vain taantuman syvenemiseen ostovoiman häviämisen myötä sekä pirstoneet jo ennestään epävarmoja työmarkkinoita vahvistamalla pätkätyökehitystä. Kaiken tämän ovat saaneet maksaa ennen kaikkea nuoret, joista yhä useampaa odottaa entistä epävarmempi tulevaisuus nuorisotyöttömyyden kasvaessa hälyttävästi. Esimerkiksi Yhdysvalloissa korkeakoulutettujen nuorten työttömyys on ensimmäistä kertaa yleistä työttömyyttä korkeammalla. Kehityskulku on erittäin huolestuttava. Euroopan tulee varautua torjumaan nuorisotyöttömyyttä kaikin mahdollisin tavoin.

”Euroopassa tarvitaan nyt voimakasta suunnanmuutosta työtä ja kasvua edistävään suuntaan” sanoo SONK:in 2. varapuheenjohtaja Tommi Heino. Euroopalla ei yksinkertaisesti ole taloudellisessa eikä inhimillisessä mielessä varaa menettää nykyistä nuorta sukupolvea. "Leikkauslistojen sijaan on kyettävä löytämään pysyviä työpaikkoja nuorille. Tämä vaatii myös mittavia poliittisia sitoumuksia, kuten koko Euroopan laajuista nuorisotakuuta, jolla kaikille nuorille voitaisiin taata työ- tai opiskelupaikka. Vain näin voidaan puheet menetetystä sukupolvesta lopullisesti haudata", Heino linjaa.

Demariopiskelijat kokoontuvat keskustelemaan ajankohtaisista Eurooppa-kysymyksistä EU-koulussaan Helsingissä 8.-9.6.2012.

Lisätiedot:

Tommi Heino, liiton 2. varapuheenjohtaja, puh. 040 723 1501