Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demariopiskelijat ja SDPn Vainio: Opiskelijoiden asunnottomuuteen puututtava!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijat ja SDPn Vainio: Opiskelijoiden asunnottomuuteen puututtava!

Julkaistu: 20.08.2013 klo 10:06
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

KANNANOTTO 20.8.2013

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry ja SDP:n varapuheenjohtaja Eero Vainio peräänkuuluttavat korkeakoulupaikkakuntien vastuuta opiskelija-asuntojen riittävyydessä. Asuntojen peruskorjaamiseen tulee panostaa ja uusia kohtuuhintaisia asuntoja on rakennettava.

- Satoja opiskelijoita jää vuosittain ilman kohtuuhintaista asuntoa opiskelupaikkakunnalla. Keskusteluja käydään nopeammasta valmistumisesta ja tehokkaasta opiskelusta, mutta samaan aikaan yhteiskunta jättää opiskelijan kodittomaksi, huomauttaa demariopiskelijoiden puheenjohtaja Anette Karlsson.

Kuntien maapolitiikka ei ole riittävän aktiivista ja kaavoitus on hidasta. Kuntien tulee aktivoitua maapolitiikkakysymyksissä ja kehittää kaavoituskäytäntöjään. Kuntien on myös syytä muistaa käyttää lainsäädännössä niille varattuja keinoja maanhankinnassa, kuten pakkolunastuksia tai rakentamiskehotuksia.

- Valtion on lisättävä määrärahoja asuntojen korjaustöitä varten. Kyse on ihmisten kodeista. Paremman kodin lisäksi asuntojen peruskorjauksilla ja uudisrakentamisella on myös positiivisia yhteiskunnallisia vaikutuksia. Rakennusala työllistää, joten valtion tukemat rakennus- ja korjaustyöprojektit ovat hyvää elvytystä, painottaa SDPn varapuheenjohtaja Vainio.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja@sonk.fi, 045 112 9299