Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demariopiskelijat: 10 keinoa työurien pidentämiseen

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijat: 10 keinoa työurien pidentämiseen

Julkaistu: 18.03.2013 klo 07:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattisten opiskelijoiden mielestä työuria tulee pidentää huomioimalla ihmisen koko elämänkaari. Pelkästään opintojen vauhdittamiseen ja eläkeikään liittyvät ratkaisut eivät ole riittäviä. Nyt tehtävien uudistusten tulee tähdätä työurien pidentämiseen ensisijaisesti lisäämällä ihmisten hyvinvointia.

“Elämme taloudellisessa alamäessä, jolloin on tehtävä vaikeita päätöksiä ja kompromisseja. Talouden sopeuttamistoimissa on huomioitava sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus. Emme voi lyhyen aikavälin säästöpaineiden johdosta murentaa pitkän aikavälin kasvua ja kehitystä”, huomauttaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Demariopiskelijat ovat koonneet kymmenen tärkeintä keinoa työurien pidentämiseksi:

1. Työkyvyttömyyseläkettä on joustavoitettava niin, että henkilöllä on mahdollisuus tehdä paremmin osa-aikaisesti töitä tai opiskella.
  1. Työvoiman osaamiseen ja jaksamiseen työelämässä tulee kiinnittää enemmän huomiota.
  1. Vanhenpainvapaajärjestelmä tulee uudistaa 6+6+6-mallin mukaiseksi.
  1. Työeläkemaksuja on nostettava välittömästi ja eläkeikää on joustavoitettava entisestään.
  1. Oppivelvollisuusikä tulee nostaa 18-ikävuoteen.
  1. Esiopetus tulee sisällyttää oppivelvollisuuteen ja sen tulee jatkossakin olla kaikille lapsille maksutonta.
  1. Jokaisella koulutusasteella, peruskoulusta lähtien, tulisi opetussuunnitelmassa olla merkittynä työelämätaitojen opintoja. Kaikilla koulutusasteilla tarjottavaa opinto- ja ura-ohjausta on kehitettävä.
  1. Koulutuksessa on otettava käyttöön valtakunnalliset aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen toimintamallit.
  1. Nykyisen asevelvollisuuden ja siviilipalveluksen sijaan on otettava käyttöön jokaiselle nuorelle tarkoitettu kansalaispalvelus.
  1. Jokaiselle kansalaiselle tulee varmistaa pakollinen terveydenhuoltokäynti viiden vuoden välein.

“Näiden keinojen lisäksi on lukuisia muita toimia joiden avulla työuria voidaan pidentää alku-, keski- ja loppupäästä”, muistuttaa puheenjohtaja Karlsson.

Puheenjohtaja Anette Karlsson, puheenjohtaja@sonk.fi, +358 45 112 9299

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/