Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuorten Räsänen: Palveluita ei kehitetä vain leikkaamalla, Häkkänen!

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuorten Räsänen: Palveluita ei kehitetä vain leikkaamalla, Häkkänen!

Julkaistu: 03.08.2012 klo 14:52
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Vanhuspalvelulain uudistaminen on paljon laajempi kokonaisuus kuin Kokoomuksen Nuorten Liiton puheenjohtaja Antti Häkkänen antaa puheissaan ymmärtää. Siinä ei ole kyse vain siitä, kuinka monta hoitajaa palkataan laitoshoitoon, jossa on vain 3% hoitoa tarvitsevista yli 75-vuotiasta. Vanhuspalvelulakia säädettäessä pitää selvittää esimerkiksi eri hoitomuotojen todellinen tarve ja luoda kunnollisia laadullisia mittareita, joilla voidaan kehittää vanhustenhuoltoa inhimillisempään suuntaan.

- Käyttäjälähtöisyydellä ja todellisella joustavuudella luodaan samalla kustannussäästöjä. Hyvin järjestetyt laadukkaat palvelut tuovat tehokkuutta. Sitä ei saavuteta itseisarvoisilla leikkauksilla, jotka vain ajavat kuntalaiset ahtaalle, muistuttaa Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen.

Lakiuudistuksessa on suunniteltava myös henkilökunnan sekä johdon koulutusten sisältöjä. Hyvä ammattitaito, paremmat työtavat ja varsinkin laadukas johtaminen tuovat kaikkiin työyhteisöihin lisää hyvinvointia ja tehokkuutta. Näistä periaatteista on kyse koko palvelurakenneuudistuksessa, jossa investoidaan tulevaisuuteen ja toimivuuteen.

- Häkkänen syyttää sosialidemokraatteja vanhakantaisiksi. Mitä muuta Kokoomusnuorten esittämät leikkaukset ja yksityistämiset ovat kuin paluuta aikaan ennen hyvinvointiyhteiskuntaa? Vanhuksia ei saada sängyistä ylös kiristämällä työoloja ja ajamalla alas palveluiden tasoa, huomauttaa Räsänen.

Joona Räsänen, puheenjohtaja
p. 050 547 5590, joona.rasanen@demarinuoret.fi