Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuorten Räsänen: ”Koko EU-alue saman pullonpalautusjärjestelmän piiriin”

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuorten Räsänen: ”Koko EU-alue saman pullonpalautusjärjestelmän piiriin”

Julkaistu: 05.07.2013 klo 10:35
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen esittää Euroopan unionin laajuisen pullonpalautusjärjestelmän käyttöönottoa. Räsäsen mukaan kierrättämisestä on tehtävä mahdollisimman helppoa ja arkipäiväistä koko unionin alueella.

- Ihmisten ohella myös juomapakkaukset liikkuvat Euroopan unionin maasta toiseen. Nykytilanteessa pullot ja tölkit päätyvät liian usein roskiin tai suoraan luontoon. Yhteinen pantillisten juomapakkausten kierrätysverkosto vähentäisi sekajätteen määrää ja lisäisi pakkausmateriaalin tehokasta uusiokäyttöä. Hyöty koituisi sekä luonnolle että kuluttajalle, Joona Räsänen linjaa.

Räsäsen mukaan Suomella voisi olla merkittävä rooli Euroopan unionin yhteisen pullonpalautusjärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa.

- Suomi on pullonpalautuksen edelläkävijä ja meiltä löytyy osaamista toimivan verkoston rakentamisesta. Suomalaisilla päättäjillä on tuhannen taalan paikka tuoda tämä osaaminen muiden EU-maiden tietoon. Meillä on valmiutta markkinoida suomalaista kierrätysalan osaamista ja edistää tämän kasvavan toimialan vientinäkymiä, Räsänen toteaa.

Lisätiedot:

Joona Räsänen