Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuorten Räsänen: Ajokortin teoriaopinnot mukaan toisen asteen koulutukseen

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Julkaistu: 23.05.2013 klo 09:48
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen haluaa ajokortin teoriaopinnot osaksi toisen asteen koulutusta. Räsäsen mukaan on kestämätöntä, että nuoren ajokortin saaminen on riippuvainen vanhempien varallisuudesta.

- Ajokortin hinnassa on tullut jo kauan sitten kipuraja vastaan. Kustannusten on laskettava ja koulutuksen on tultava kaikkien nuorten ulottuville. Tämä onnistuu tuomalla ajokortin teoriaopinnot valinnaiseksi kurssiksi toisen asteen opintoihin. Ajokortin hinta laskisi merkittävästi kun kirjallisen osa kortin suorittamista tapahtuisi lukiossa, ammattioppilaitoksessa tai muussa toisen asteen oppilaitoksessa, puheenjohtaja Räsänen toteaa.

Räsäsen mukaan ajokortin saaminen helpottaisi nuorten työnsaantia ja lisäisi nuorten liikkuvuutta. Yhtälailla tärkeänä Räsänen pitää liikenneturvallisuuden parantamista sekä nuorten tietoisuuden kehittämistä.

- Liikenneturvallisuuden parantaminen lähtee ruohonjuuritasolta. Systemaattinen liikennekasvatus tuottaa sitä parempia tuloksia, mitä aiemmin se aloitetaan. Mielestäni vastuullinen liikennekäyttäytyminen ja liikennesääntöjen tuntemus ovat osa yleissivistystä, jonka tarjoamiseen toiseen asteen koulutuksessa pyritään, Räsänen sanoo.

Lisätiedot:

Joona Räsänen