Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: Suomen tunnustettava Palestiinan valtio

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: Suomen tunnustettava Palestiinan valtio

Julkaistu: 08.10.2014 klo 14:11
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret vaatii, että Suomen valtio ottaa mallia Ruotsista ja tunnustaa Palestiinan valtion. Nuorisoliiton mukaan ainoa tapa rakentaa kestävää rauhaa on turvata sekä israelilaisille että palestiinalaisille suvereeni oikeus omaan alueeseen ja valtioon. Maailman Demarinuoret ovat jo pitkään tukeneet kahden valtion ratkaisua, jossa Israel ja Palestiina elävät rinnakkain vapaina, demokraattisina, itsenäisinä ja turvallisina yhteiskuntina.

– Tasavallan presidentti Sauli Niinistö kommentoi eilen uutisille, että Suomi ei seuraa Ruotsia Palestiinan tunnustamisessa. Kuinka Tasavallan presidentti voi kuitenkin samaan hengenvetoon kommentoida, että kannattaa kahden valtion periaatetta, jos toista ei ole edes olemassa? Tästä asiasta on voitava käydä keskustelua, sillä nykyinen tilanne on täysin kestämätön kaikkien osapuolten kannalta, kommentoi Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen.

Demarinuoret linjaa, että Palestiinan valtio on tunnustettava viimeistään seuraavalla hallituskaudella.

– Suomi ja muut kansainvälisen yhteisön jäsenet ovat katselleet sivusta Lähi-idän epävakaata tilannetta liian kauan. Myös ulkoministeri Erkki Tuomioja kommentoi viime viikolla, että Lähi-idän rauhansuunnitelma ei ole varsinaisesti edennyt mihinkään. Väkivalta ja jatkuvat ihmisoikeusloukkaukset on saatava loppumaan konfliktialueella, päättää Räsänen.

Lisätiedot:
Joona Räsänen