Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: Setämiehet nuorten ja pienituloisten kukkarolla

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: Setämiehet nuorten ja pienituloisten kukkarolla

Julkaistu: 27.05.2015 klo 17:07
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret pitää Juha Sipilän hallituksen valitsemaa linjaa kylmänä. Pienituloiset pakotetaan mukaan, mutta eliitille esitetään vetoomus liittyä talkoisiin valtiontalouden tasapainottamiseksi.

“Pienituloiset maksavat tasapainotuksen ruokaostostensa, koulutuksensa ja kulttuuripalvelujensa vähentymisenä. Ihmisten on pärjättävä omillaan ja palvelujen saantiin vaikuttaa yhä enemmän lompakon paksuus. ” toteaa Demarinuorten varapuheenjohtaja Petra Peltonen.

Säästöjä perustellaan sukupolvien välisellä oikeudenmukaisuudella, mutta maksajina ovat nimenomaan nuoret, opiskelijat ja lapsiperheet. Työelämään suunnitellut uudistukset lisäävät epävarmuutta, mikä osaltaan heikentää luottamusta ja luovuutta.

“Opintotukea ja koulutuksen rahoitusta leikataan samalla, kun hallitus lausuu tavoitteekseen oppimisen ja luovuuden edistämisen. Perusasteella tavoitteena on parantaa oppimistuloksia, mutta leikkaukset kohdistuvat nimenomaan tukiin, jotka edistävät koulutuksen tasa-arvoa ja pienentävät ryhmäkokoja. Toisaalta tavoitteena on osaamistason nousu, mutta keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset leikkaavat korkea-asteen koulutuksesta ja laskevat kelpoisuusvaatimuksia.”

Tavoitteena on myös parantaa taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta samalla, kun kuntien velvollisuudet vapaa-aika-, kulttuuri- ja nuorisopalveluiden järjestämiseen poistuvat.  Inhimillisyys loistaa poissaolollaan, kun vähävaraiset, opiskelijat ja ympäristö joutuvat leikkuupuimurin alle.

“Työllisyys syntyy innovaatioista ja innovaatiot osaamisesta. Nyt hallitus ajaa kovalla kädellä alas osaamista ja koulutusta, joka on ollut Suomen valttikortti ja jolla tulevaisuuden työpaikat syntyvät. Samaan aikaan valtio edelleen tukee lähes kolmella miljardilla maataloutta, johon kohdistetaan vain pieni ehdollinen säästö. Kansallisia maataloustukia pienentämällä olisi voitu välttyä monilta leikkauksilta.” sanoo Peltonen.

Petra Peltonen
Demarinuorten varapuheenjohtaja