Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: SDP:n sitouduttava translain uudistamiseen

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: SDP:n sitouduttava translain uudistamiseen

Julkaistu: 05.03.2012 klo 09:02
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

KANNANOTTO
Vapaa julkaistavaksi

Demarinuoret ei hyväksy SDP:n puoluehallituksen kantaa translain uudistamisesta. Nykyinen translaki eli laki transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta sisältää vaatimuksen sukupuoltaan korjaavan lisääntymiskyvyttömyydestä ja naimattomuudesta. SDP:n puoluehallitus katsoi, ettei se ole valmis puuttumaan näihin lain sisältämiin ihmisoikeusloukkauksiin.

”Tasa-arvo ja ihmisoikeuksien edistäminen ovat edistyksellisen ja avoimen yhteiskunnan perusedellytyksiä. Puoluehallituksen vastaus kertoo paitsi välinpitämättömyydestä sukupuoltaan korjaavien ihmisoikeuksia kohtaan myös puoluejohdon heikosta tietotasosta koskien transsukupuolisuutta”, kommentoi Demarinuorten puheenjohtaja Timo Kontio.

Puoluehallituksen mielestä lakimuutos ei edistäisi täysin tasa-arvoa, koska miehestä naiseksi sukupuolensa korjanneella henkilöllä ei olisi mahdollisuutta synnyttää toisin kuin naisella, joka korjaa sukupuolensa mieheksi. Tämä perustelu on absurdi. Todellinen ongelma liittyy sukupuoltaan korjaavien sukusolujen hävittämisen ja lisääntymiskyvyttömyyden vaatimukseen, ei biologisiin realiteetteihin.

”Translain sisältämät vaatimukset sukupuoltaan korjaavan lisääntymiskyvyttömyydestä eli steriliteettipakosta sekä naimattomuudesta on poistettava. Ne loukkaavat räikeästi yksilön ihmisoikeuksia ja perustuvat pikemminkin ennakkoluuloihin kuin tutkittuun tietoon”, huomauttaa Demarinuorten varapuheenjohtaja Sanna Marin.

SDP:n puoluehallitus käsitteli asiaa puoluekokousaloitteeseen vastatessaan. Demariopiskelijoiden jättämä aloite koskien translakia käsitellään Helsingissä 24.-26. toukokuuta.

Timo Kontio, puh. 050 545 2083, timo.kontio@demarinuoret.fi
Puheenjohtaja, Sosialidemokraattiset Nuoret ry