Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: Romanien oikeuksia parannettava

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: Romanien oikeuksia parannettava

Julkaistu: 08.04.2013 klo 00:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

KANNANOTTO

Julkaisuvapaa 8.4.

Demarinuoret vaatii Euroopan unionia huomioimaan paremmin romanien aseman. Arviolta 8-13 miljoonaa romania muodostavat Euroopan alueen suurimman etnisen vähemmistön. Sen sijaan, että romaneille annettaisiin mahdollisuus ylläpitää omaa kulttuuriaan ja olla osa Eurooppaa, he ovat yksi syrjityimmistä kansanryhmistä.

- Euroopan unionin sosiaalinen ja inhimmillinen ulottuvuus on täysin unohtunut finanssimarkkinoiden pyörityksen alle. Romanien pakkokarkoitukset, heihin kohdistuva väkivalta ja monikulttuurisuuden tukahduttaminen ovat häpeä Euroopan unionille. Vähemmistöjen syrjiminen ja ihmisoikeuksien polkeminen eivät saa kuulua nykypäivän eurooppalaisuuteen, vaatii Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen.

Romanien tukemiseksi on luotu useita strategioita, ohjelmia ja käytetty hankerahoja. Kaikesta huolimatta vuosikymmeniin ei ole tapahtunut sosiaalista edistymistä, vaan ongelmia on lähinnä yritetty lakaista maton alle. EU-tason lainsäädännöllä on poistettava rakenteelliset esteet ja konkreettisesti turvattava vähemmistöjen oikeudet olla osa ympäröivää yhteiskuntaa. Unionin on taattava riittävät resurssit, joilla tarjotaan koulutusta, tuetaan osallisuutta ja ennen kaikkea vahvistetaan romanien omaa kulttuuri-identiteettiä.

- Pakottamalla vähemmistökansat unohtamaan oman historiansa ja kulttuurinsa ei rakenneta kestävää yhteiskuntaa. Vahva kulttuuri-identiteetti on ensimmäinen edellytys toimivalle monikulttuuriselle yhteiskunnalle. Yhteistä suuntaa ei löydetä eikä kunnollista vuoropuhelua voida käydä, jos yksi osapuoli sanelee ehdot ja kaikki pakotetaan samaan muottiin, huomauttaa Räsänen.

Lisätiedot:

Joona Räsänen