Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret ja SDP:n Marin: EU:n lisättävä humanitaarista tukea kurdialueille

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret ja SDP:n Marin: EU:n lisättävä humanitaarista tukea kurdialueille

Julkaistu: 17.10.2014 klo 13:37
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Euroopan unionin on lisättävä tukeaan terroristijärjestö Isisiä vastaan taisteleville ja erityisesti kurdeille, jotka tällä hetkellä puolustavat Kobanen aluetta ja siviilejä. Humanitaarisen tuen tarve on suuri, ja EU:n sekä Suomen on kannettava vastuunsa. Terroristijärjestö Isis on uhka maailman turvallisuudelle.

- Kansainvälisen yhteisön on reagoitava vahvemmin. Meneillään on kriisi, joka uhkaa kurdien oikeutta elää. Vapaus, rauha ja turvallisuus ovat jakamattomia arvoja, joiden puuttuminen missä tahansa heijastuu kaikkialle maailmaan, toteaa SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin.

Isisin uhreina ja sen vastaisissa taisteluissa on kuollut useita siviilejä. Pakolaiset eivät ole päässeet turvaan sota-alueelta, ja elintarvikekuljetuksia ei saada perille. Euroopan unionin on toimitettava Isisin terrorisoimille alueille ruokaa ja tarvikkeita. Jäsenmaiden on myös varmistettava, että siviileille löydetään turvapaikat. Turkin on avattava rajansa ja samoin EU-maiden on lisättävä pakolaiskiintiöitään.

- Emme voi jatkuvasti seurata vierestä, kun ihmisyyttä, demokratiaa ja tasa-arvoa uhataan. Väkivaltaisten ja konservatiivisten terroristijärjestöjen eteneminen on pysäytettävä. EU:n on tuettava rauhaa ja toimittava esimerkillisesti, vaatii Demarinuorten varapuheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi.

Mikkel Näkkäläjärvi
Demarinuoret, varapuheenjohtaja