Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: Hallituksen kärkihankkeena nuorten syrjäytyminen

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: Hallituksen kärkihankkeena nuorten syrjäytyminen

Julkaistu: 29.09.2015 klo 14:03
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret on järkyttynyt hallituksen tavoitteesta tuhota nuorisotakuu. Nuorisotakuu on nostettu hallituksen kärkihankkeeksi, mutta käytännössä siltä viedään pois tarvittavat resurssit. Viime hallituskaudella nuorisotyöttömyyden vähentämiseen tarkoitettuun nuorisotakuuseen varattiin 60 miljoonaa euroa, ja nyt hallitus kaavailee käyttävänsä nuorten työllistämiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn yhteensä 10 miljoonaa koko hallituskauden aikana. Rahoituksen puute johtaa koko nuorisotakuun näivettymiseen.

- Tyhjästä on paha nyhjästä – nuorisotakuun rahoitus on yksinkertaisesti riittämätöntä hallituksen asettamiin tavoitteisiin nähden. Samalla kun nuorisotakuun resurssit romutetaan, tehdään myös massiivisia leikkauksia koulutukseen ja opintotukeen. Nuorilta vedetään härskisti matto alta, lataa Demarinuorten varapuheenjohtaja Petra Peltonen.

Nuorisotakuuta on tarkoitus toteuttaa osin työllisyysmäärärahojen puitteissa. Demarinuoret huomauttaa, että budjettiesitys sisältää kuitenkin leikkauksia myös työllisyysmäärärahoihin. Lisäksi työpajatoiminnasta ja etsivän nuorisotyön resursseista leikataan.

- Hallitus kampittaa nuoret jo lähtöviivalla. Sekä nuorisotyöttömyys että nuorten pitkäaikaistyöttömyys ovat kasvussa. Näiden ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan resursseja, ei tyhjiä lupauksia ja kauniita sanoja. Ennaltaehkäisy on huomattavasti edullisempaa kuin jälkien korjaileminen myöhemmin, päättää Peltonen.

Lisätiedot:

Petra Peltonen