Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: EU-alueelle yhteinen pullonpalautusjärjestelmä

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: EU-alueelle yhteinen pullonpalautusjärjestelmä

Julkaistu: 19.05.2014 klo 13:30
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret esittää, että EU:ssa otettaisiin käyttöön koko unionin laajuinen pullonpalautusjärjestelmä. Liiton mukaan pakkausmuovin käytön vähentäminen sekä kierrätykseen kelpaamattomien ja vaarallisten muovien käytön lopettaminen vaativat vähintään Euroopan unionin tasoisia ratkaisuja.

- Muovijäte aiheuttaa valtavia ekokatastrofeja varsinkin vesistöissä. Tällä hetkellä erityisesti Virosta virtaa Suomeen huomattavan suuret määrät pulloja ja tölkkejä, jotka päätyvät suoraan roskiin tai luontoon. Ongelma on kuitenkin koko Euroopan laajuinen. Yhteinen pantillisten juomapakkausten kierrätysverkosto vähentäisi sekajätteen määrää ja lisäisi pakkausmateriaalin tehokasta uusiokäyttöä, linjaa Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen.

Demarinuorten mielestä kierrättämisestä on tehtävä mahdollisimman vaivatonta ja arkipäiväistä joka puolella Eurooppaa. Suomella voisi myös olla merkittävä rooli Euroopan unionin yhteisen pullonpalautusjärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa.

- Suomen pullonpalautusprosentit ovat maailmanlaajuisestikin mitattuna huippuluokkaa. Kierrätysalan osaamisella on kasvavat vientinäkymät, ja meiltä löytyy asiantuntemusta ja osaamista toimivan verkoston rakentamisesta. Nyt on aika tuoda tämä tieto myös muiden käyttöön ja helpottaa ihmisten ekologisten valintojen tekemistä, Räsänen sanoo ja jatkaa:

- Demarinuoret otti ensimmäisen kerran kantaa koko EU:n kattavan pullonpalautusjärjestelmän puolesta jo viime kesänä. Näin EU-vaalien alla on jälleen hyvä muistuttaa, että jos me suomalaiset emme nyt tartu tähän mahdollisuuteen, sen tekee aivan varmasti pian joku muu, päättää Räsänen.

Lisätiedot:

Joona Räsänen