Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: Ennakkoäänestyspaikat kouluihin

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: Ennakkoäänestyspaikat kouluihin

Julkaistu: 16.01.2015 klo 14:35
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret on huolissaan nuorten heikosta äänestysaktiivisuudesta. Nuorisoliitto ehdottaa, että kunnat sijoittaisivat ennakkoäänestyspaikkansa aina kouluihin, jotta nuorten äänestysinnokkuutta voitaisiin tukea enemmän. Kunnilla on vielä viikko aikaa päättää lopullisesti huhtikuun eduskuntavaalien ennakkoäänestyspaikoista.

- Äänestyspaikkoja on vietävä sinne, missä ihmiset liikkuvat. Mielestämme ennakkoäänestyksen mahdollistaminen kouluissa olisi myös mitä parhainta demokratiakasvatusta. Jos koululaiset menisivät yhdessä äänestämään, voisi äänestämisestä tehdä yhteisöllisen kokemuksen, sanoo Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen.

Vaalipaikkojen määrä on yksi hyvin keskeinen tekijä hyvän äänestysaktiivisuuden saavuttamiselle. Tarjoamalla monipuolisesti erilaisia ennakkoäänestyspaikkoja kunnat voivat helpottaa kuntalaisten osallistumista eduskuntavaaleihin.

- Tervehdinkin ilolla esimerkiksi liikkuvia äänestyspaikkoja, kuten äänestysbusseja, joita on käytössä joillain paikkakunnilla. Kansalaisten äänestämisinnokkuuden eteen on nyt tehtävä kaikki voitava. Tämän pitäisi olla kaikkien puolueiden yhteinen tavoite, päättää Räsänen.

Lisätiedot:
Joona Räsänen