Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: Ajokortin suorittaminen osaksi toisen asteen tutkintoa

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: Ajokortin suorittaminen osaksi toisen asteen tutkintoa

Julkaistu: 10.03.2015 klo 07:30
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret esittää, että ajokortin voisi tulevaisuudessa suorittaa osana toisen asteen tutkintoa. Suomi on suurten etäisyyksien maa, jossa ajokortittomuus vaikuttaa työllistymiseen. Tänä päivänä ajokortin suorittaminen on kuitenkin monelle nuorelle mahdotonta kohtuuttomiksi karanneiden kustannusten vuoksi.

– Ajokortin hinta on täysin kestämätön ja kipuraja on tullut vastaan monelle perheelle jo kauan sitten. B-ajokortin suorittaminen tulee tehdä mahdolliseksi osana toisen asteen tutkintoa siten, että suorittamalla toisen asteen tutkinnon loppuun saa ajokortin maksutta, mutta keskeyttäessään koulun joutuu maksamaan korttinsa itse. Näin voidaan myös osaltaan kannustaa nuoria suorittamaan toisen asteen tutkinto loppuun, sanoo Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen.

Demarinuorten mukaan ajokortin suorittaminen helpottaa nuorten työnsaantia ja lisää nuorten liikkuvuutta erityisesti harvaan asutuilla seuduilla. Yhtälailla tärkeänä Demarinuoret pitää liikenneturvallisuuden parantamista ja liikennekasvatuksen tehostamista.

– Liikenneturvallisuuden parantaminen lähtee ruohonjuuritasolta. Systemaattinen liikennekasvatus tuottaa sitä parempia tuloksia, mitä aiemmin se aloitetaan. Mielestämme vastuullinen liikennekäyttäytyminen ja liikennesääntöjen tuntemus ovat osa yleissivistystä, jonka tarjoamiseen toiseen asteen koulutuksessa pyritään, sanoo Räsänen ja jatkaa:

Seuraavan hallituksen pitää sisällyttää tämä ohjelmaansa ja lähteä rohkeasti vähentämään ajokortista aiheutuvia kustannuksia, jotta jokaisella nuorella olisi mahdollisuus suorittaa se. Ajokortin hankkiminen ei saa olla kiinni vanhempien lompakon paksuudesta.

Lisätiedot:
Joona Räsänen