Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Ammattikorkeakoulujen toimilupahakemusten liikuntapalveluosiot arvioitava huolellisesti

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Julkaistu: 08.10.2013 klo 09:01
Julkaisija: Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Opiskelijoiden Liikuntaliitto (OLL) ry vaatii, että Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Valtioneuvosto arvioivat uudistuvien ammattikorkeakoulujen toimilupahakemukset huolellisesti myös liikuntapalveluita koskevien kohtien osalta.[1]

”OLL on iloinen, että syksyn toimilupahakemusasiakirjojen valmistelun aikana on liikunta-asioista kuulunut usealta ammattikorkeakoulupaikkakunnalta hyviä uutisia. Toimilupahakemuksen liikuntaosioita on rakennettu hyvässä hengessä hakijatahon, nykyisen ammattikorkeakoulun ja opiskelijakunnan yhteistyönä. Esimerkiksi Karelia-ammattikorkeakoulu, Savonia-ammattikorkeakoulu ja Lahden ammattikorkeakoulu ovat tehneet päätökset nostaa yhteisönsä liikuntapalvelut vähintään korkeakoululiikunnasta annettujen suositusten tasolle.  OLL kiittää näistä päätöksistä!”, kertaa Opiskelijoiden Liikuntaliiton puheenjohtaja Teemu Myllärinen.

Ammattikorkeakoulujen hyvien päätösten lisäksi OLL edellyttää, että Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Valtioneuvosto käsittelevät kaikkien hakijatahojen toimilupahakemusten liikuntapalveluita koskevat osiot tarkasti. Mikäli toimilupahakemuksessa ilmenee liikuntaosioita koskevia puutteita, on hakijatahoa viipymättä pyydettävä täydentämään hakemustaan.

Eduskunnan tahtotilan (ks. alta Sivistysvaliokunnan mietintö asiasta) ja OKM:n ohjeistuksen mukaisesti toimiluvan saamisen edellytyksenä on, että toimilupahakemuksesta käy ilmi, kuinka uudessa ammattikorkeakoulussa liikuntapalvelut nostetaan vähintään korkeakoululiikunnasta annettujen vähimmäissuositusten tasolle. Erityistarkastelussa ovat liikuntapalveluiden rahoitus, tilat ja henkilöstöresurssit.

”Nyt on tärkeintä, että OKM:öön jätetyt toimilupahakemukset myös liikuntapalvelujen osalta käsitellään ja arvioidaan säntillisesti. OLL on ehdottomasti myös valmis tarjoamaan asiantuntija-apua hakemusten liikuntapalveluita käsittelevien kohtien arviointiin. On kaikkien tahojen etu, että uudistuvien ammattikorkeakoulujen liikunta-asiat saadaan kuntoon”, päättää OLL:n puheenjohtaja Myllärinen.

Puheenjohtaja Teemu Myllärinen, teemu.myllarinen@oll.fi, 044 780 0211

Korkeakoululiikunnan asiantuntija Jussi Ansala, jussi.ansala@oll.fi, 044 780 0214

Eduskunnan Sivistysvaliokunnan mietintö ammattikorkeakoulu-uudistuksesta:

Valiokunta pitääkin erittäin tärkeänä, että tässä uudistuksessa toimilupahakemukseen sisällytettävä opiskelijapalveluiden järjestämistä koskeva selvitys kattaa myös opiskelijoiden liikunta- ja hyvinvointipalvelut. Valiokunta pitää tärkeänä, että selvitys sisältäisi kuvauksen liikuntapalvelujen järjestämisestä vähintään korkeakoululiikunnasta annettujen suositusten tasoisina. Tämä edellytys velvoittaa jokaisen ammattikorkeakoulun järjestämään opiskelijoiden liikuntapalvelut käytännössä toimiviksi.

[1] Toimilupahakemusten jättämisen määräaika oli 30.9. ja uusien ammattikorkeakoulujen toimilupien on määrä astua voimaan 1.1.2014.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL) on 1924 perustettu valtakunnallinen opiskelija- ja korkeakoululiikunnan edunvalvonta- ja palvelujärjestö. OLL edustaa kaikkia Suomen korkeakouluopiskelijoita. OLL vaikuttaa, palvelee, kouluttaa, tutkii ja toimii niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin kentillä opiskelijaliikunnan puolesta.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto
Lapinrinne 2