Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » 20 yritysjärjestöä ympäri maailman vetoaa hallituksiin: Markkinaehtoiset keinot mukaan 2015 ilmastosopimukseen

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 21.10.2015 klo 08:49
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Markkinaperusteista yritystoimintaa edustavat järjestöt ympäri maailman ovat lähettäneet yli 90 maan hallituksille kirjelmän, jossa esitetään, että kansainväliseen ilmastosopimukseen sisällytetään markkinaehtoiset keinot mukaan. Suomesta kirjelmän ovat allekirjoittaneet Elinkeinoelämän keskusliitto ja Energiateollisuus ry.

Bonnin ilmastoneuvotteluiden alla lähetetty kirjelmä osoitettiin muun muassa Yhdysvaltain, Kiinan, Intian, Indonesian, Venäjän, EU:n, Kanadan, Meksikon, Etelä-Korean ja Brasilian ministereille. Sen sai myös YK:n ilmastoneuvotteluja vetävä pääsihteeri Christiana Figueres.

– Odotamme Pariisin kokouksen saavan eteensä esityksen, jossa markkinaehtoisiin keinoihin suhtaudutaan vakavasti, Energiateollisuus ry:n (ET) toimitusjohtaja Juha Naukkarinen sanoo. Hänen mukaansa huolestusta herättää kuitenkin se, onko sopimus hiilen hinnasta riittävän vakuuttava, jotta tarvittavat investoinnit saadaan liikkeelle.

– Jos saadaan selkeä kannatus maailmanlaajuisille markkinamekanismeille, Eurooppa voi jatkaa ja vahvistaa markkinaehtoista ilmastopolitiikan linjaansa ja saavuttaa hiilineutraalin energiajärjestelmän vuoteen 2050 mennessä, Naukkarinen totesi kirjelmää koskevassa kansainvälisessä lehdistötiedotteessa.

Linkki kansainväliseen lehdistötiedotteeseen

Lisätiedot: