Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Voiko naista ymmärtää?

Nordbooks

Voiko naista ymmärtää?

Julkaistu: 02.03.2015 klo 13:56
Julkaisija: Nordbooks

Kokkolassa julkistettiin lauantaina 28.2.1915 Antti Saaren novellikokoelma Paratiisimatka ja muita novelleja. Kaksikymmentä novellia sisältävä teos on kirjailijan neljäs. Aiemmin Saari on julkaissut kaksi runokokoelmaa ja yhden romaanin.

Saaren kokoelmassa näyttäytyy elämän koko kaari. Alkupuolen novelleissa päähenkilönä on poika, joka tutkii ympäristöään ja ihmettelee olemassaoloaan; elämä on arvoituksen silmänräpäys, silmänräpäyksen arvoitus. Poika rakentaa sanomalehtipaperista kuumailmapallon, vanhasta kasvihuoneen ovesta hankipurjeveneen ja hylätyistä kieseistä majan puiden latvoihin. Uteliaisuus ja kokeilunhalu kiehtovat, mutta niillä on hintansa: ”Poika tunsi yksinäisyyttä, joka naulitsi hänet tähän maailmaan lopullisesti.”

Kokoelman loppupuolen novelleissa käsitellään paljon miehen ja naisen suhdetta. Ensilumi-novellin rakastunut poika häkeltyy, kun ei osaa ilmaista itseään eikä tulkita tytön käytöstä. Myös aikuistuneelle miehelle tunteiden ilmaisu on vaikeaa. Niminovellissa Paratiisimatka mies ja vaimo lähtevät marjaretkelle ja päätyvät paratiisilliseen paikkaan suomalaisen järven rannalle. Kitkaa riittää luonnon keskelläkin: ”Vaimo oli ärtyneen oloinen. Jos siitä ottaisi kiinni, vähän rutistaisi, hän ajatteli, se voisi auttaa. Mutta jokin tuli esteeksi; vaimon ympärillä oli jännitekenttä, jota ei voinut ylittää.”

Päätösnovellissa Nousuvesi perheellinen mies pohtii, voiko naista ylipäätään ymmärtää: ”Hän ei voinut selittää, mitä tarkoitti, kun hänellä ei ollut sanoja eikä toisella ymmärrystä. Tai jos sanat löytyivät, ne saivat kuitenkin merkityksensä toisen elämästä käsin, merkitsivät muuta.” Edes pitkä liitto ei lisää keskinäistä ymmärrystä: ”Vuosien mittaan he kasvoivat Salmen kanssa yhteen. Kuitenkin Mäkelän täytyi tunnustaa itselleen, ettei hän käsittänyt naisen olemukseen sisältyvää arvoitusta. - - Mäkelä alkoi tajuta, ettei naisen perimmäiseen maailmaan ollut miehellä pääsyä, siitä näki vain välähdyksiä.”

Antti Saari kirjoittaa eleettömän kirkkaasti, olipa kyseessä lapsen kokemus tai aikuisten jännitteinen, tiheäsyinen todellisuus. Paratiisimatka ja muita novelleja tarjoaa näkymän maailmaan, jossa lähisokeus, vierauden tunne ja ymmärtämisen vaikeus ovat arkipäivää mutta jossa rakkaus kantaa.

Kansikuva (web)

Kansikuva (painoon)

Kirjailijakuva

Arvostelukappaletilaukset kirjat@nordbooks.fi

ISBN 978-952-315-121-5  Saari, Antti Paratiisimatka ja muita novelleja kovakantinen, 192 s.

Nordbooks on Kemissä toimiva kustantamo

Kustantaja Matti Ylipiessa 045 134 6090