Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Verkkoryhmästä tukea väkivaltaa kokeneille naisille - Haku ryhmään käynnistyy

Naisten Linja

Verkkoryhmästä tukea väkivaltaa kokeneille naisille - Haku ryhmään käynnistyy

Julkaistu: 05.06.2014 klo 09:01
Julkaisija: Naisten Linja

Tiedotusvälineille

5.6.2014

Verkkoryhmästä tukea väkivaltaa kokeneille naisille - Haku ryhmään käynnistyy

Naisten Linja ja Tukinet järjestävät syksyllä 2014 internetissä toimivan ohjatun vertaistukiryhmän parisuhdeväkivaltaa kokeneille tai sitä edelleen kokeville naisille. Haku suljettuun, luottamukselliseen vertaisryhmätoimintaan käynnistyy tänään.

Ryhmän osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Mukaan voi hakea täyttämällä lomakkeen Tukinetin verkkosivuilla (www.tukinet.fi). Osallistuminen on anonyymia ja tietoturvallista.

Parisuhdeväkivallasta vapaaksi -ryhmä tarjoaa luotettavan ja turvallisen ympäristön, jossa naiset voivat keskustella kokemastaan parisuhdeväkivallasta, sen seurauksista ja selviytymisen keinoista. Ryhmä toteutetaan Tukinetissä, joka on netissä toimiva kriisikeskus. Ryhmän ohjaajina toimivat Naisten Linjan vertaistukiryhmänohjaajat.

”Verkkoryhmä on tärkeä toipumisen polku niille naisille, joiden ulottuvilla ei ole vastaavia, kasvokkain tapaavia vertaisryhmiä. Verkkoryhmän omakseen kokevat naiset ovat usein tottuneita netinkäyttäjiä, jotka haluavat pitää kiinni yksityisyydestään. Nimimerkki mahdollistaa avoimuuden, avoimuus puolestaan tuo ryhmäkeskusteluun syvyyttä", sanoo Naisten Linjan ehkäisevän ja korjaavan väkivaltatyön suunnittelija Merja Rankinen.

Ulkopuoliset eivät pääse seuraamaan tai kommentoimaan keskustelua. Ryhmään osallistutaan nimimerkillä eikä omia tietoja tarvitse luovuttaa missään vaiheessa, edes ohjaajalle.

VERKKOAUTTAMINEN TÄRKEÄÄ ERITYISESTI MAASEUDULLA

Parisuhdeväkivalta on Suomessa arkipäivää tuhansille naisille. Suurimmassa osassa Suomen kunnista heille ei ole tarjolla vertaisryhmän kaltaista keskusteluapua. Erityisen vaikeassa asemassa ovat haja-asutusalueilla ja pienillä paikkakunnilla asuvat naiset.

"Verkkoauttaminen on meille uusi keino tarjota apua valtakunnallisesti myös kaikkein pienimmille paikkakunnille. Kun apu on kaukana, verkosta saatavalla tiedolla ja vertaistuella on erittäin suuri merkitys", sanoo Naisten Linjan ehkäisevän ja korjaavan väkivaltatyön suunnittelija Merja Rankinen.

Verkko- ja puhelinauttamista tarvitaan erityisesti harvaanasutuilla alueilla, kuten Lapissa, jossa matkat palveluiden äärelle ovat pitkiä. Suomen pohjoisin turvakoti sijaitsee Rovaniemellä, ja palvelee hyvin laajaa aluetta. Väkivaltaa kokeneen matka avun äärelle voi olla jopa 500 kilometriä.

Pienillä paikkakunnilla avun hakemisen kynnystä nostaa myös se, että viranomaiset tuntevat asiakkaansa usein myös muista kuin asiakasrooleista. Viranomaiset voivat olla naapureita, sukulaisia tai tuttuja jonkun harrastuspiirin kautta.  Näissä tilanteissa matka kohti väkivallatonta elämää alkaa helpoimmin, kun tarjolla on palveluita joihin voi ottaa yhteyttä myös anonyymisti.

Merja Rankinen, ehkäisevän ja korjaavan väkivaltatyön suunnittelija

merja.rankinen@naistenlinja.fi/ 050 377 7861

www.naistenlinja.fi

PARISUHDEVÄKIVALLASTA VAPAAKSI ­TEEMARYHMÄ alkaa Tukinetissä 25.8.2014. Ryhmän osallistujat valitaan hakemusten perusteella. Hakuaika on 5.6 ­- 3.8.2014. Hakemuskaavake Tukinetissä (www.tukinet.net). Hakemuksen jättäminen vaatii rekisteröitymisen. Ryhmään hakeneille ilmoitetaan valinnasta 8. elokuuta Tukinetin oman kanavan kautta. Ryhmään mahtuu 20 osallistujaa.

NAISTEN LINJA (www.naistenlinja.fi) on neuvonta- ja tukipalvelu väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille naisille ja tytöille sekä heidän läheisilleen. Naisten Linja kuuntelee, tukee ja antaa tietoa väkivallasta ja siitä selviytymisestä. Linja päivystää ma–pe klo 16–20 ja la klo 12–16 numerossa 0800 02400. Työtä rahoittaa Raha-automaattiyhdistys.

NAISTEN NETTI (www.naistennetti.fi) vastaa väkivaltaa kokeneiden naisten ja tyttöjen kysymyksiin sähköisesti.

OMAT RAJANI (www.omatrajani.fi) on 13–18 -vuotiaiden tyttöjen oma tietopaketti ja keskustelupaikka seurustelusta, omista rajoista ja väkivallan tunnistamisesta.