Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Vapaaehtoistyöntekijöiden kulukorvaukset verottomiksi, työttömyysetuuden maksaminen turvattava

KansalaisAreena ry

Julkaistu: 01.06.2016 klo 07:00
Julkaisija: KansalaisAreena ry

TIEDOTE                                                                                                                                                                         1.6.2016

Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmän puheenjohtaja, keskustan kansanedustaja Anne Kalmari esittää vapaaehtoistyötä tekevien kohtelun yhtenäistämistä verotuksessa niin, että kaikille vapaaehtoistyötä julkisessa ja yleishyödyllisessä toiminnassa tekeville voidaan maksaa verottomia kulukorvauksia.

− Nyt tämä ei ole mahdollista. Esimerkiksi Helsingin kaupungilla ja Metsähallituksen luontopalveluilla on useampia tuhansia ja seurakunnilla kymmeniä tuhansia vapaaehtoistyöntekijöitä, joiden saamat kulukorvaukset ovat verotettavaa tuloa, Kalmari sanoo.

Kalmari ja eduskunnan vapaaehtoistyön tukiryhmä esittävät myös tuntuvaa byrokratian vähentämistä silloin, kun työtön tekee vapaaehtoistyötä.

Nykyisin työttömän on ilmoitettava TE-toimistolle, mitä vapaaehtoistyötä hän aikoo tehdä, minkä jälkeen TE-toimisto antaa lausunnon työttömän oikeudesta työttömyysetuuteen vapaaehtoistyön aikana.

− Tämä voi johtaa monen työttömän kannalta kohtuuttomiin tilanteisiin, jos ja kun työttömyysetuuden maksaminen keskeytetään TE-toimiston selvityksen ajaksi.

− Jos työttömän tekemää yleishyödyllistä, tavanomaista vapaaehtoistyötä käsitellään TE-toimistoissa, vapaaehtoistyö on aina luettava eduksi työttömälle työttömyysetuuden maksamisen kannalta, Kalmari jatkaa.

Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmä järjestää yhdessä Kansalaisareenan ja vapaaehtoiskentän kanssa vapaaehtoistyön esteiden purkamisesta seminaarin Eduskunnan Kansalaisinfossa 1.6. klo 13.30−15.30.

Seminaariohjelma: http://kansalaisareena.fi/eduskunta/wp-content/uploads/2016/05/Miniseminaari-1.6.20162.pdf

Käytössä ovat hashtagit #norminpurku ja #vapaaehtoistyö

Lisätietoja: kansanedustaja Anne Kalmari, puhelin 050 512 2084

Toiminnanjohtaja Anitta Raitanen, 050 4420 429, anitta.raitanen(at)kansalaisareena.fi

Seminaarin järjestävät: Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmä, Kansalaisareena, VALO, Allianssi, SOSTE, Opintokeskus Sivis sekä Sivistysliitto Kansalaisfoorumi.

Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmään kuuluvat seuraavat kansanedustajat: Anne Kalmari (Kesk.) pj, Sanna Lauslahti (Kok.) vpj, Riitta Myller (SDP) vpj, Kari Uotila (Vas.) vpj, Outi Alanko-Kahiluoto (Vihr.), Tarja Filatov (SDP), Pirkko Mattila (PS), Krista Mikkonen (Vihr.), Mikaela Nylander (RKP), Sari Sarkomaa (Kok.), Katja Taimela (SDP) ja Sari Tanus (KD). Lisätietoa tukiryhmän toiminnasta saa www.kansalaisareena.fi/eduskunta.

Vapaaehtoistoiminnan koordinaatiota ja toimintaedellytysten kehittämistä selvittävän työryhmän loppuraportti (VM): Vapaaehtoistyö, talkootyö, naapuriapu: http://www.kansalaisareena.fi/vapaaehtoistyonraportti.pdf

Lausuntoyhteenveto raportista: www.kansalaisareena.fi/eduskunnanseminaari/lausuntoyhteenveto2016.pdf

Kansalaisareena on ainoa kaikkien vapaaehtoistoimijoiden edunvalvoja Suomessa. Lähes puolet suomalaisista tekee vapaaehtoistyötä ja neljä viidestä on kiinnostunut tekemään vapaaehtoistyötä.

Avita Kaveria -hankkeessa koulutetaan vertaisohjaajia ja lisätään vertaistukea.

Viestintäsuunnittelija Katja Reinikainen,
katja.reinikainen@kansalaisareena.fi