Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Vaikuttaako terveellisyys leivän valintaasi?

Leipätiedotus ry

Vaikuttaako terveellisyys leivän valintaasi?

Julkaistu: 12.09.2016 klo 06:15
Julkaisija: Leipätiedotus ry

Kuluttaja valitsee leivän tuoreuden ja maun perusteella. Vaikka täysjyväviljan ja kuidun terveysvaikutuksista tiedetään paljon, ei kuluttaja ensisijaisesti tarkista pakkauksesta leivän kuitu- tai täysjyväpitoisuutta. Tämä ilmenee Leipätiedotuksen teettämästä kuluttajatutkimuksesta. Jopa lähes kolmasosa kuluttajista ei välitä pakkausmerkinnöistä lainkaan. Merkityksellisimmäksi leivän valintakriteeriksi kuluttajat ilmoittavatkin leivän tuoreuden ja hiukan yli puolet kuluttajista tarkistaa pakkauksesta Parasta ennen -päivämäärän.

Terveyden kannalta leipähyllyltä kannattaa valita täysjyväistä ja kuitupitoista leipää. Kuluttajista kuitenkin vain n. 38 % tarkistaa leivän sisältämän kuidun määrän pakkauksesta. ”Tämä on mielestäni yllättävän pieni luku, vaikka terveystrendi näyttäisi olevan valloillaan”, ihmettelee Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen. Leipä on runsaskuituista, kun sen kuitupitoisuus on yli 6 g / 100 g. ”Kehotan Leipäviikolla tarkistamaan leivän kuitupitoisuuden pussista. Se on helpoin tapa päästä terveellisen leivän jäljille”, kannustaa Mensonen.

Jotta täysjyvän terveysvaikutukset saavutettaisi, tulisi täysjyvää saada päivässä 50-90 g. Leipien täysjyväpitoisuus vaihtelee, joten pakkausmerkintöjä tarkastelemalla pystyy valitsemaan mahdollisimman täysjyväisen leivän. Syömällä 4-5 täysjyväleipäviipaletta saat herkullisesti kokoon päivän täysjyväannoksesi.

Leipäviikkoa vietetään viikolla 37 (12.-18.9.2016)

Tämän vuoden Leipäviikon teema on ”Terveenä leivästä”. Täysjyväleipä sisältää paljon ravintoaineita, joilla on suuri merkitys terveyteen ja kehomme toimintaan. Kuidulla, vitamiineilla ja kivennäisaineilla on vaikutusta kylläisyyteen, vatsan toimintaan ja suoliston terveyteen, sydän- ja verenkiertoelimistöön, hampaisiin, ihoon, hiuksiin, kynsiin ja lihaksiin sekä tarkkavaisuuteen ja keskittymiseen.

Täysjyväleivällä terveyttä

• Parantaa tarkkaavaisuutta ja keskittymistä
  • Pienentää sydän- ja verisuonitautien riskiä
  • Auttaa alentamaan kolesterolia
  • Vaikuttaa myös hampaisiin, hiuksiin, kynsiin ja lihaksiin
  • Täyttää vatsan ja ylläpitää kylläisyyden tunnetta
  • Tasaa verensokerin vaihtelua
  • Suojaa tyypin 2 diabetekselta
  • Edistää suoliston toimintaa
  • Vähentää riskiä sairastua joihinkin syöpäsairauksiin

Lähde: Leipomotuotteiden käyttötutkimus 2016, Foodwest

Leipätiedotus ry on vuonna 1961 perustettu leipomoteollisuuden yhteinen tiedotusyksikkö. Leipätiedotuksen tarkoitus on vahvistaa leivän ja leipomotuotteiden myönteistä mielikuvaa viestinnällisin keinoin hyvän ravitsemuksen edistämiseksi. Toiminnan perustana ovat ravitsemussuositukset.