Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Taistelutarinat: kuvia ja tarinoita syöpää sairastavien lasten perheistä

Felt Fotografi

Taistelutarinat: kuvia ja tarinoita syöpää sairastavien lasten perheistä

Julkaistu: 17.02.2015 klo 09:00
Julkaisija: Felt Fotografi

TAISTELUTARINAT on valokuvaaja Lari Järnefeltin kuvasarja syöpää sairastavista lapsista ja syövän kohdanneista lapsiperheistä. Yhdeksän kuvan näyttely tarinoineen on esillä Kampin kappelissa Helsingissä 22. helmikuuta saakka.

Koskettavia kuvia ja tarinoita on yhteensä 19. Kaikkiin näihin voi tutustua internetissä osoitteessa www.taistelutarinat.fi. Kiertäväksi aiottu yhdeksän kuvan näyttely nähdään toivottavasti myöhemmin myös muualla Suomessa.

Matilda. Kuva: Lari Järnefelt

Taistelutarinat, Matilda

Jokaiseen kuvaan liittyy perheen itsensä kirjoittama tarina. Perheitä on kuvattu loppuvuodesta 2014 ja alkuvuodesta 2015 ympäri Suomea. Järnefelt sanoo, että Taistelutarinat on kunnianosoitus perheille, jotka taistelevat lapsen syöpää vastaan:

"Noin vuosi sitten kävelin Sylva ry:n järjestämään tuolitapahtumaan. Ajatus siitä, että syöpä voi kohdata kenet tahansa, iski niin voimakkaana, että halusin tarjota jotain positiivista syövän kohdanneille perheille. Aluksi aikeena oli yksinkertaisesti tarjota mahdollisuus perhekuvaukseen, mutta SYLVA Ry:n ihmisten kanssa ideaa työstäessä ajatus kasvoi kuvasarjaksi."

TAISTELUTARINAT näyttää kuvina perheitä, jotka ovat joutuneet kohtaamaan lapsen syövän. Kuvassa pääosassa on lapsi, mutta yhtä voimakkaana lapsen taustalla on koko perhe. Kuvan yhteydessä on perheen tarina sellaisena kuin perhe sen on itse kokenut ja kertonut.

"Vaikuttavinta tässä projektissa on ollut nähdä se voima, mikä ihmisistä - niin lapsista kuin vanhemmistakin - löytyy, kun se on pakko löytyä."

Kuvasarja ja valokuvanäyttely näyttää, että vaikka syöpä voi kohdata minkä tahansa aivan tavallisen lapsiperheen, löytyy voima taistella syöpää vastaan perheen sisältä.

Taistelutarinat on alunperin Lari Järnefeltin ja Sylva ry:n yhteistyötä. Matkalla yhteistyöhön ovat liittyneet kaikki kuvatut perheet, jotka ovat kertoneet tarinansa. Tarinat, jotka kuviin on liitetty, ovat suoraan perheiden kertomia ja kirjoittamia. Tarinat on kääntänyt englanniksi Elisa Järnefelt.

Lari Järnefelt, Felt Fotografi, p. 045 344 5199, lari@feltfotografi.fi

www.taistelutarinat.fi
www.feltfotografi.fi

Näyttely Kampin kappelissa 22.2.2015 asti. Kampin kappeli on auki arkisin 8-20, la-su 10-18. Lisätietoa: Helsingin seurakunnat, Kampin kappeli

Kuvat tiedotusvälineiden käyttöön

Kuvaajan nimi mainittava kuvan yhteydessä. Kuvat näyttelyn avajaisista Kampin kappelissa 14.2.2015 on ottanut Jean Alexander Munck. Taistelutarinat: Matilda, kuva: Lari Järnefelt.

Lari Järnefelt on Helsingissä asuva valokuvaaja, joka työskentelee omalla Felt Fotografi -studiollaan. Lari on suorittanut Valokuvaajan ammattitutkinnon (VAT) Tampereella, Visuaaliviestinnän Instituutissa. Lari on kolmilapsisen perheen isä, innokas valokuvaaja ja barista. Tuusulasta lähtöisin oleva kuvaaja on asunut Helsingin lisäksi Tukholmassa.