Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Suomigospelin legenda Jaakko Löytty juhlakiertueelle maaliskuussa

Suomen Lähetysseura

Suomigospelin legenda Jaakko Löytty juhlakiertueelle maaliskuussa

Julkaistu: 07.01.2015 klo 01:15
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

– Ikä osoittaa merkkejään, mutta sielu rokkaa edelleen! Tulevat konsertit ovat jäävuoren huippu siitä musiikista, mitä olen tehnyt yli neljän vuosikymmenen ajan, sanoo suomigospelin kivijalka Jaakko Löytty.

Huippukohdiltaan häkellyttävän laadukkaan ja laajan tuotannon tehnyt Jaakko Löytty tunnettiin takavuosina maamme johtavana kristittynä nuorisomuusikkona.

– Oma surunsa tulee siitä, että aika täällä on niin rajallinen. On pakko hyväksyä, että nuoruus on ohi, hän hymähtää.

Onneksi verevän juurimusiikin – kuten gospelin, bluesin ja virsien – esittäjät vain paranevat vanhetessaan, elämänkokemuksen ja katu-uskottavuuden kasvaessa.

Tulevan 60-vuotisjuhlakiertueen ja levyn nimi on Hyvät sanat – Taivaallinen sävel.

– Toivon, että taivaan valtakunnan todellisuus toisi tänne sävelten ja sanojen kautta edes pienen pilkahduksen itsestään.

Tasa-arvon puolesta, turtumista vastaan

Konsertin ensimmäisen osion punaisena lankana on maailmanparantamisen palo.

– Oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon edistäminen eivät ole vain kauniita periaatteita. Ketään ei saa syrjiä! Emme saa turtua ihmisten kärsimykseen, taiteilija ja ihmisoikeustaistelija linjaa.

Luonteva yhteistyökumppani Löytyn kiertueella on Suomen Lähetysseura.

– Lähetysväki puhuu ja toimii kirkkaasti – itsensä likoon laittaen – sekä lähimmäisenrakkauden että sielunpelastuksen puolesta.

– En olisi voinut keksiä konserttien keräystuloille parempaa kohdetta kuin työ vammaisten ihmisarvon toteutumiseksi Nepalissa, Etiopiassa ja Botswanassa.

Vielä yksi korkeaveisu

Juhlakonsertin toisen osion runkona ovat rakkaus- ja parisuhdelaulut. Uskollisen yleisön ja Lähetysseuran lisäksi Löytty haluaa kiittää konserteissaan vaimoaan, kirjailija Kaija Pispaa. Taiteilijakaksikon yya-sopimus on kestänyt yli 40 vuotta.

– Me olemme selvinneet myrskyjenkin läpi. Taistelu jatkuu. Kyllä me rakastamme toisiamme, vaikka välillä otammekin kovasti yhteen.

Juhlakiertueella mukana on veljesten rytmiryhmä Mikko ja Sakari Löytty, luottomiehet Seppo Rauteva ja Jarkka Rissanen sekä soiton ja laulun sulostuttajat Katariina Airas ja Laura Airola.

Nyt on ainutlaatuinen mahdollisuus kokea gospelmestari livenä ja täydessä iskussa.

Teksti: Janne Villa

Kuvateksti:

Elämäntuskasta ja taivaskaipuusta sekä rakkauden ja paremman maailman mahdollisuudesta väkevää musiikkia tehnyt Jaakko Löytty laulaa juhlakiertueellaan taas todeksi luvatun maan. Kuva: Hannu Jukola

Tietolaatikkoon:

Jaakko Löytyn juhlakiertueen aikataulu ja paikat:

La 7.3 Mikaelinkirkko, Turku

Su 8.3. Tampere-talo, Tampere

Ti 10.3. Savoy-teatteri, Helsinki

To 12.3. Paviljonki, Jyväskylä

Ke 18.3. Kuopion musiikkikeskus, Kuopio

To 19.3. Mikaeli, Mikkeli

Ke 25.3. Seinäjoki-Sali, Seinäjoki

To 26.3 Kokkokankaan seurakuntakeskus, Oulu/Kempele

Maaliskuun konsertit alkavat klo 18.00

La 23.5. klo 16.30 Kaupungintalon juhlasali, Torikatu 10, Kouvola

La 13.6. klo 20.00 Lappi Areena, lähetysjuhlat, Rovaniemi

La 4.7. klo 19.30 Sotkamon lukion sali, Herättäjäjuhlat, Sotkamo

Lippuja voi tilata osoitteista www.lippu.fi tai www.lippupalvelu.fi

Lippujen hinnat: peruslippu 17,50 euroa + palvelumaksu; lapset, opiskelijat, eläkeläiset 14,50 euroa + palvelumaksu. Alle 4-vuotiaille ilmainen pääsy.

Konserttien yhteydessä myydään Jaakko Löytyn uutta levyä Hyvät sanat – Taivaallinen sävel. Levyä voi tilata helmikuun lopulta lähtien myös Suomen Lähetysseuran Basaarista basaari.mission.fi/

Entisiä seurakuntanuoria haastetaan kutsumaan riparikavereita mukaan konsertteihin. Konsertin jälkeen porukka voi järjestää tapaamisen, jossa kerrotaan kuulumisia ja muistellaan menneitä aikoja.

Lisätietoa:

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi