Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Suomalainen syö 40 kiloa leipää vuodessa

Suomalainen syö 40 kiloa leipää vuodessa

Julkaistu: 11.04.2016 klo 11:39
Julkaisija: Leipätiedotus ry

Leipätiedotuksen tilaston mukaan suomalaiset söivät ruokaleipää vuonna 2015 keskimäärin hiukan yli 40 kg. ”Päivittäin suomalainen söi leipää noin 110 g, mikä vastaa 3-4 viipaletta tuoreleipää tai kymmentä palaa kuivaleipää. Leivän kulutus on säilynyt melko tasaisena koko 2010-luvun”, kertoo tilastoinnista vastaava projektikoordinaattori Terhi Virtanen Leipätiedotuksesta.

Kotimainen leipä maistuu parhaiten

Tuonnin kasvusta huolimatta suomalaiset syövät edelleen eniten kotimaista leipää. ”Laskelmien mukaan suomalainen söi kotimaista pehmeää leipää viime vuonna noin 34 kg. Ostoskoriin valitaan kotimaisista leivistä eniten tummaa leipää”, Terhi Virtanen kertoo. Sen sijaan kodin ulkopuolella syödystä leivästä valtaosa on edelleen vaaleaa leipää. Tumman leivän suosioon vaikuttaa mm. terveystrendi.

Täysjyväleipä on terveellistä

Runsaskuituinen leipä on paras kuidun lähde ja viljakuidulla on kiistattomat terveysvaikutukset. Täysjyväleipä sisältää paljon kuitua, jonka on todettu esimerkiksi lisäävän kylläisyyttä, auttavan painonhallintaa ja alentavan sydän- ja verisuonitautien sekä joidenkin syöpien riskiä. Kaura- ja ohrakuitu sisältävät kolesterolia alentavaa betaglukaania. Rukiin kuidun taas on todettu vaikuttavan muun muassa edullisesti insuliiniaineenvaihduntaan.

Suomalaisilla varaa parantaa kuidunsaantia

Vaikka meillä suomalaisilla kuidun saanti on maailmanlaajuisesti ajateltuna suhteellisen hyvällä tasolla, kannattaa kuituun kiinnittää huomiota edelleen. Terveysvaikutusten saavuttamiseksi kuitua tulisi syödä vähintään 25-35 g päivässä, kun keskimäärin saamme sitä noin 21 g. Valitsemalla runsaasti kuitua sisältäviä leipiä saa ruokavaliostaan kuitupitoisemman ja sitä kautta terveellisemmän. ”Katso leipäpakkauksesta kuidun määrä ja valitse runsaskuituisia vaihtoehtoja. Syömällä 3-4 palaa runsaskuituista leipää saat vasta noin puolet päivän kuiduista kasaan. Loput voit kerätä vaikka puurosta, myslistä, kasviksista, hedelmistä ja marjoista”, vinkkaa Virtanen.

Lähde: Leipätiedotus ry:n ylläpitämä leipomotuotteiden myyntitilasto ja Tullin Uljas-tuontitilasto

Lisätietoja: Terhi Virtanen, terhi.virtanen@leipatiedotus.fi

Leipätiedotus ry on vuonna 1961 perustettu leipomoteollisuuden yhteinen tiedotusyksikkö. Leipätiedotuksen tarkoitus on vahvistaa leivän ja leipomotuotteiden myönteistä mielikuvaa viestinnällisin keinoin hyvän ravitsemuksen edistämiseksi. Toiminnan perustana ovat ravitsemussuositukset.