Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Suomalainen Miro, 7, on uusin IKEA-tuotesuunnittelija

IKEA Oy

Suomalainen Miro, 7, on uusin IKEA-tuotesuunnittelija

Julkaistu: 02.02.2016 klo 09:00
Julkaisija: IKEA Oy

Miron suunnittelema pehmolelu pääsee syksyllä miljooniin koteihin ympäri maailmaa

Suomalaisen Miron, 7 vuotta, piirustus on valittu yhdeksi voittajaksi IKEA-konsernin järjestämässä maailmanlaajuisessa lelusuunnittelukilpailussa. Miron piirtämä Täpy-koira muuttuu piirroksesta oikeaksi pehmoleluksi, joka tulee myyntiin kansainvälisesti ensi syksynä.

Syksyllä 2015 toista kertaa järjestetyssä IKEA-lelusuunnittelukilpailussa lapsia pyydettiin piirtämään unelmiensa pehmolelu. Maailmanlaajuisesti kilpailutöitä jätettiin yhteensä 52 000. Voittajia valittiin yhteensä kymmenen eri puolilta maailmaa. Pohjoisesta Euroopasta voittajien joukkoon valikoitui yksi lapsi: 7-vuotias Miro Suomesta.

– Tuntuu kivalta, että Täpy-koirasta tulee oikea lelu. Haluaisin antaa kaikille kavereilleni sellaisen leikkikaveriksi, kertoo Miro.

Katso videolta Täpy-koiran esittely ja Miron kommentit: https://youtu.be/98dpmjvJmrQ.

Syksyllä 2016 järjestettävän lelukampanjan aikana jokaisesta myydystä lelusta ja lastenkirjasta lahjoitetaan 1 euro hankkeisiin, jotka tukevat lasten oikeutta leikkiä. Vuonna 2015 lahjoituksia kertyi Suomesta 130 568 euroa ja maailmanlaajuisesti 11,1 miljoonaa euroa. Myös Miron Täpy-koira osallistuu talkoisiin, sillä se tulee myyntiin kampanjan alussa. Täpy-koira kuuluu erikoismallistoon, jota tulee tavarataloihin rajoitettu erä.

– Lelusuunnittelukilpailussa syntyy lasten suunnittelemaa designia lapsille. Samalla lasten suunnittelemat lelut tekevät konkreettista hyvää, ja Miro on nyt yksi niistä lapsista, jotka auttavat lelullaan muita lapsia maailmalla. Hän taitaa olla myös Suomen nuorin designer, jonka tuote pääsee kansainvälisille markkinoille, sanoo IKEA Suomen viestintäpäällikkö Heidi Azinur.

IKEA-tuotteet suunnitellaan pääsääntöisesti Ruotsin Älmhultissa IKEA of Swedenin suunnitteluosaston voimin. Erikoismallistojen suunnittelussa käytetään myös ulkopuolisia suunnittelijoita ja yhteistyötahoja. Lapset pääsevät osallistumaan tuotesuunnitteluun kertaluonteisesti lelusuunnittelukilpailun kautta. Vuoden 2014 IKEA-lelusuunnittelukilpailun finalistilelut ovat myynnissä IKEA-tavarataloissa tuotenimellä SAGOSKATT.

IKEA-lelusuunnittelukilpailu

• Kilpailuun osallistui Suomesta 1210 piirustusta. Maailmanlaajuisesti kilpailutöitä jätettiin yhteensä 52 000.
  • Suomen lisäksi voittajat ovat Egyptistä, Espanjasta, Hong Kongista, Indonesiasta, Kanadasta, Thaimaasta, Ranskasta, Tšekistä ja Turkista.
  • Voittajien piirustusten pohjalta valmistetut lelut tulevat myyntiin maailmanlaajuisesti syksyllä 2016.

IKEA-lelukampanja

• IKEA Foundation lahjoittaa jokaisesta IKEA-lelukampanjan aikana myydystä lelusta ja lastenkirjasta 1 euron Pelastakaa Lapset -järjestölle ja UNICEFille.
  • Lahjoitukset ohjataan lasten leikkimistä ja kehitystä tukeviin hankkeisiin ympäri maailmaa.
  • Vuonna 2015 lahjoituksia kertyi Suomesta 130 568 euroa ja globaalisti 11,1 miljoonaa euroa.
  • Yhteensä kampanja on kerännyt vuodesta 2003 lähtien 88 miljoonaa euroa lahjoituksia.

Liitteet:
IKEA-konsernin globaali tiedote: Tässä ovat IKEA-lelusuunnittelukilpailun voittajat.
Kuvaliite 1: Miro
Kuvaliite 2: Miron Täpy-koira-piirros

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

IKEA Suomi, viestintä, pr.finland@ikea.com, puh. 040 451 7856
Heidi Azinur, viestintäpäällikkö

Palkitsemistilaisuus keväällä IKEA Kuopiossa

Miro palkitaan IKEA-tuotepalkinnolla, joka luovutetaan Kuopion IKEA-tavaratalossa keväällä 2016. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Kutsu lähetetään erikseen.

www.IKEA.fi

Facebook: IKEA Suomi
Instagram ja Twitter: @IKEASuomi

IKEA-visio on luoda parempi arki mahdollisimman monille ihmisille. Visiomme ja liikeideamme mukaisesti tarjoamme kauniisti muotoiltuja, toiminnallisia, edullisia ja laadukkaita kodinsisustustuotteita, jotka on valmistettu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. IKEA-konsernilla on 328 tavarataloa 28 maassa. IKEA perustettiin Ruotsissa vuonna 1943. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa sekä lisäksi IKEA-lähipiste Jyväskylässä. www.IKEA.fi