Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Säännöllinen liikunta ehkäisee raskausajan selkäkipuja

Selkäliitto ry

Säännöllinen liikunta ehkäisee raskausajan selkäkipuja

Julkaistu: 16.09.2014 klo 09:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Säännöllinen liikunta raskauden aikana auttaa välttämään selkävaivoja ja lantionpohjan ongelmia ja ylläpitämään yleistä lihaskuntoa. Lisäksi liikunnan harrastaminen raskauden aikana valmentaa osaltaan synnytykseen.

Raskausaikana paino lisääntyy ja painopiste kehossa muuttuu enemmän alas- ja eteenpäin, jolloin alaselän notko korostuu. Hormonaaliset muutokset löystyttävät lantion alueen sidekudosta ja selän ja lantion alueen lihakset joutuvat suuremmalle rasitukselle pitääkseen tukea yllä. Asennon muutoksesta sekä nivelsiteiden löystymisestä johtuen selkä saattaa väsyä ja kipeytyä. Selkävaivoja esiintyy jopa puolella raskaana olevista.

Kevyt liikunta helpottaa raskausajan selkäkipuja. Muita apukeinoja ovat selän rentoutusasennot, selän tukivyö tai kylmä- tai lämpöpakkaus kipualueella.

– Odottavilla äideillä esiintyy selkäoireita usein ristiselän alueella. Kiputuntemuksia voi olla myös rintarangassa, lapojen välissä, niska-hartiaseudun lihaksissa sekä alaselässä. Säännöllinen liikunta auttaa ehkäisemään selkäkipuja. Raskausaikaan sopivia selkäystävällisiä lajeja ovat esimerkiksi reipas kävely, sauvakävely, hiihto ja uinti. Lisäksi joissakin tutkimuksissa on havaittu keskivartalon lihaskuntoharjoitteiden vähentävän lantionseudun kipuja raskauden aikana, kertoo selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto Selkäliitosta.

Ohjeita selän hoitoon ja raskausajan liikuntaan löytyy Selkäliiton Selkäkanava.fi-verkkopalvelusta:

www.selkakanava.fi/selan-hoito-ja-raskaus
www.selkakanava.fi/jumppaohjeita-raskausajalle
www.selkakanava.fi/jumppaohjeita-raskaana-oleville-1
www.selkakanava.fi/jumppaohjeita-raskaana-oleville-2

Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941,
pirjo.ailanto(a)selkaliitto.fi

Suomen Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia.
Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliiton jäsenyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia.

Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla osoitteessa Selkäkanava.fi.