Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Retkeily ei ole selviytymistaistelua

Retkeily ei ole selviytymistaistelua

Julkaistu: 06.05.2015 klo 15:06
Julkaisija: Suomen Latu

Retkeilyssä ei ole kyse selviytymistaidoista. Niitä voi olla mukava opiskella, mutta taitava retkeilijä ei joudu turvautumaan niihin.

Seikkailu- ja selviytymisohjelmat ovat pyörineet viime aikoina televisiossa ahkerasti. Kylmää ja märkää -ohjelmassa Tom Nylund testasi rajojaan mm. hiihtovaelluksella Kebnekaiselle, Erämaan armoilla -ohjelmassa Lars Månsen jätettiin silmät sidottuna keskelle erämaata ja Hiuskarvan varassa -ohjelmassa Bear Grylls seikkailee Hollywood-tyyppisesti viidakoissa.

Kokemattomalle retkeilijälle jää kuva, että retkeily on yhtä seikkailua ja selviytymistä. Jokainen retki onkin seikkailu, mutta vain harvoin selviytymistä.

Retkeilytaidoilla ja harkinnalla olen välttänyt kaikki tilanteet, jotka olisivat voineet johtaa selviytymistaisteluun, kertoo Suomen Ladun opaskouluttaja ja aktiivisesti ympäri vuoden retkeilevä Ilpo Vuori.

Retkeilytaidot ja omien rajojen tunteminen takaavat turvallisen ja nautinnollisen retkeilyn. Taidot ovat kaikkien helposti opittavissa ja taitojen kehittyessä myös retkeilymahdollisuudet laajenevat lähimetsistä pitkiinkin vaelluksiin.

Olisihan se mukava ylläpitää mielikuvaa, että kahden viikon erämaavaellus vaatisi todellista seikkailuhenkeä ja selviytymistaitoja. Todellisuudessa kyse on kuitenkin ”tylsistä” perustaidoista. Pitää tuntea ja osata käyttää omia varusteita, sekä suhteuttaa retki omiin taitoihin sopivaksi. Kuka tahansa pystyy siihen, rohkaisee Suomen Ladun retkeilyvastaava Juhani Metsäpelto.

Juhani Metsäpellon viisi hyvää vinkkiä, joilla aloitat retkeilyn helposti

1) Aloita läheltä

Testaa kaikkia varusteita kotipihassa, ennen kuin lähdet retkelle. Pystytä teltta mökin pihaan ja harjoittele ulkona yöpymistä siinä. Jos varusteet osoittautuvat riittämättömiksi, on suoja lähellä.

2) Opettele suunnistamaan

Merkityillä reiteillä saattaa suunnistustaidoksi riittää, että osaa seurata oikeaa polkua. Suunnistustaidon oppiminen laajentaa retkeilymahdollisuuksia huomattavasti

3) Tunne omat rajasi

Opettele tuntemaan itsesi ja unohda uhmakkuus. Retki on väärä paikka ottaa riskejä, koska apu on usein kaukana ja mahdollinen onnettomuus voi vaarantaa myös auttajien turvallisuuden.

4) Ennakoi

Ennakoi ja suunnittele etukäteen. Suomen Ladun verkkosivuilta löydät Oppaasi lähiretkelle, joka toimii lähiretken suunnittelun tarkistuslistana.

5) Harjoitus tekee mestarin

Retkeilytaidot voi oppia kuka vain. Helpoiten alkuun pääsee osallistumalla koulutuksiin tai retkeilemällä kokeneempien kanssa. Koulutuksista ja kokeneemmilta saa myös vinkkejä oikeiden varusteiden suhteen. Näin voi säästyä pitkä penni, kun ei tule tehtyä virheostoksia.

www.suomenlatu.fi
Oppaasi lähiretkelle

Juhani Metsäpelto, retkeilyvastaava
juhani.metsapelto@suomenlatu.fi

Suomen Latu on liikuttamiseen ja ulkoilijoiden edunvalvontaan keskittynyt ulkoilujärjestö, johon kuuluu 78 000 jäsentä 216 yhdistyksessä.

www.suomenlatu.fi
www.facebook.com/suomenlatu