Etusivu » Tiedotteet » Perhe » PHSOTEY tiedottaa: Kumita –kampanja herättelee vappuviikolla

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

PHSOTEY tiedottaa: Kumita –kampanja herättelee vappuviikolla

Julkaistu: 28.04.2015 klo 11:34
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Päijäthämäläisiä herätellään seksuaaliterveyteen Kumita-kampanjalla vappuviikolla. Vierumäen urheiluopistolla, Trion terveyskioskissa ja keskussairaalan pääaulassa järjestetään tapahtumat, joissa asiantuntijoilta voi kysellä seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. Keskiviikon ja torstain tapahtumissa voi lisäksi suorittaa SPR:n kumiajokortin.

Tapahtumilla halutaan muistuttaa vanhempien vastuusta ja kehottaa heitä keskustelemaan nuortensa kanssa seksuaalisuudesta.

Tapahtumat vappuviikolla:

Tiistaina 28.4. klo 11 - 13 Vierumäen urheiluopisto

Keskiviikkona 29.4. klo 14 - 18  Trion terveyskioski

Torstaina 30.4. klo 9 - 14 Päijät-Hämeen keskussairaalan pääaula

Ehkäisy aluksi maksutonta

Raskauden keskeytyksiä Päijät-Hämeessä viime vuonna oli yhteensä 207, joista 79 henkilölle se oli tehty aikaisemminkin. Suurimpana ikäryhmänä raskaudenkeskeytyksissä ovat 20 - 24 -vuotiaat. Päijät-Hämeen alueella ehkäisyn aloittaja saa kolmen kuukauden aloituspakkauksen maksutta.

Myös klamydiatapauksia on Päijät-Hämeessä vuosittain satoja. Vuonna 2013 niitä oli 489, sitä seuraavana vuonna peräti 606 ja viime vuonna 588.

Yhteydenotto helpoksi

Kansalaiset saavat keskiviikosta lähtien käyttöönsä sähköisen lomakkeen, jolla voi ottaa yhteyttä terveydenhoidon ammattilaiseen, jos jokin omassa seksuaaliterveydessä huolettaa. Ammattilainen vastaa yhteydenottoon viikon sisällä.

Huoli sukupuolitaudista –lomake löytyy www.hyvis.fi –sivustolta kohdasta sähköinen asiointi.

Kumita-kampanjan järjestävät Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä, Lahden terveyskioski ja Heinolan terveysneuvonta yhteistyössä Väestöliiton ja SPR:n kanssa.

Lisäaineistoja:

Nyt on hallussa kesärenkaat! -video https://youtu.be/wONemArp8C4

Polta kumia –video https://youtu.be/pr_5wsgFKZs

Seksuaaliterapeutti Rea Marjamäen ajatuksia nuorista ja seksuaalisuudesta voi lukea blogista http://www.hyvis.fi/paijathame/fi/Blogit/Sivut/Rea-Marjam%c3%a4ki.aspx

seksuaaliterapeutti Rea Marjamäki, 03 819 2133, rea.marjamaki@phsotey.fi

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki