Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Perheneuvonnan 70-vuotisjuhlapäivänä avoimet ovet Tapiolassa 19.11. klo 14–16

Espoon seurakunnat

Perheneuvonnan 70-vuotisjuhlapäivänä avoimet ovet Tapiolassa 19.11. klo 14–16

Julkaistu: 13.11.2014 klo 15:05
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Perheneuvontatyön 70-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetään Tapiolan perheasiain neuvottelukeskuksessa avoimien ovien päivä keskiviikkona 19.11. klo 14–16. Tilaisuuteen ovat tervetulleita yhteistyökumppanit, median edustajat sekä perheneuvontatyöstä kiinnostunut yleisö. Avoimiin oviin ei ole ennakkoilmoittautumista. Ovet ovat avoinna samaan aikaan lähes kaikissa neuvottelukeskuksissa kautta maan.

Kirkon perheneuvontatyö sai alkunsa 70 vuotta sitten. Kirkko halusi tukea sodan vaikutusten kanssa kamppailevia parisuhteita. Sotavuosina rintamalla olleiden miesten oli luontevaa kääntyä vaikeuksissaan pappien puoleen. 19.11.1944 julkaistiin Aamulehdessä pastori Matti Joensuun ilmoitus: "Älkää ottako avioeroa! Tarjoamme apua vaikeuksissanne."

70 vuoden aikana perheneuvonta on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä kirkon kysytyimmistä toiminnoista. Tänä päivänä perheneuvontatyö kattaa 41 perheasiain neuvottelukeskusta ympäri Suomen. Työntekijöitä on kaikkiaan lähes 200.

”Työlle on yhä kasvava tarve ja resurssimme riittävät valitettavasti vain osalle avun hakijoista”, Espoon perheasiain neuvottelukeskuksen vs. johtaja Anne Anttonen kertoo.

Espoon perheasiain neuvottelukeskuksella on kaksi toimipistettä. Toinen on Tapiolan keskustornissa ja toinen uusissa tiloissa Vallikalliossa nyt lokakuusta alkaen. Perheneuvojan virkoja on yksitoista, ajanvarauksesta vastaa vastaanottosihteeri. Kaikilla perheneuvojilla on psykoterapeuttikoulutus. Osalla on lisäksi psykoanalyytikon, työnohjaajan, taideterapeutin tai erityistason tai vaativan erityistason terapeuttikoulutus.

Perheneuvonnan työmuotoja ovat pari- ja perhe- ja yksilöterapia, kriisityö, hoidolliset ryhmät, perheasioiden sovittelu, työnohjaus ja työyhteisökonsultointi sekä sielunhoito; ammatillinen keskusteluapu parisuhteen, perheen ja elämän kipukohdissa.

Perheneuvonnan asiakkaiksi hakeutuvat kaikenlaiset espoolaiset perheet; niin yksinhuoltajaperheet, ydinperheet, uusperheet, sateenkaariperheet, suurperheet kuin lapsettomatkin perheet.

Espoon perheasiain neuvottelukeskuksen palvelut ovat kaikille maksuttomia. Perheneuvojia ja vastaanottosihteereitä sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus. Asiakkaiksi hakeutuvilta ei edellytetä evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyyttä.

Avoimet ovet ke 19.11. klo 14–16 Espoon perheasiain neuvottelukeskuksessa, Tapiolan keskustorni, 9. krs, 02100 Espoo

Espoon perheasiain neuvottelukeskuksen vs. johtaja Anne Anttonen, p. 09 8050 2282, 050 571 4154 anne.anttonen@evl.fi
www.espoonseurakunnat.fi/tukea/perheasiain-neuvottelukeskus

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 172 000 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi