Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Perheissä jatkunut sota? Keruu jatkosodan jälkeisen perhe-elämän muistitiedosta alkaa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 30.09.2015 klo 09:15
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Syyskuussa 1944 solmittiin välirauha Suomen ja Neuvostoliiton välille, mutta saapuiko rauha silloin myös suomalaisiin koteihin? Päättyikö sota sen kokeneissa perheissä koskaan? – Sota vaikutti syvästi ja usein pysyvästi kaikkien perheenjäsenten elämään. Yhä edelleen tuhannet 1940–50-lukujen lapset pyrkivät ymmärtämään sodan kokeneiden isiensä ja äitiensä muutosta.

Perheissä jatkunut sota? -keruussa kerätään sekä omakohtaisia että muilta, esimerkiksi sukulaisilta kuultuja muistoja sotienjälkeisestä perhe-elämästä. Keruu liittyy laajempaan, Suomen Akatemian rahoittamaan tutkimushankkeeseen, jossa tutkitaan, miten sotaan liittyviä perhe-elämän ongelmia käsiteltiin ja työstettiin niin perheiden sisällä kuin laajemmissa tukiverkostoissa.

Kirjoituksissa voi pohtia esimerkiksi rauhan tuloa ja perheiden paluuta yhteen, lapsen paikkaa sotienjälkeisessä perheessä, rauhanaikaan sopeutumista sekä sodan kokemuksia ja muistoja.

Keruun järjestävät Jyväskylän yliopiston Historian ja etnologian laitos ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Keruu jatkuu 31.5.2016 saakka. Keruun tuloksista tiedotetaan syyskuussa 2016. Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Vastausohjeet: http://www.finlit.fi/sota

Antti Malinen, antti.j.malinen@jyu.fi
SKS:n kansanrunousarkisto, p. 0201 131 240, keruu@finlit.fi

____________________________________________________________________________________________