Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Partiolaiset tempaisevat yhteisvastuun hyväksi

Partiolaiset tempaisevat yhteisvastuun hyväksi

Julkaistu: 04.02.2016 klo 13:52
Julkaisija: Lounais-Suomen Partiopiiri ry

Kyrön, Pöytyän ja Tarvasjoen partiolaiset järjestävät yhdessä seurakuntien kanssa perhepäiviä Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Kyrön Kiukurut ja Kokot tempaisevat sunnuntaina 14.2. Ystävyystuli-tapahtuman Kyrön koululla klo 16-18.30. Ystävyystulilla on niin ulko- kuin sisäohjelmaa ja herkullisia muurikkalettuja ja nokipannukahvia.

Pöytyällä Pöytyön pöllöt järjestävät myös 14.2. koko perheen maksuttoman Talviriehan klo 11-14 Riihikosken maisemapolun laavulla. Tapahtumasta löytyy mm. nuotiopaikka, hernekeittoa, poniratsastusta ja sään salliessa mäenlaskua.

Tarvasjoella tempaistaan jo sunnuntaina 7.2. klo 10 Tarvasjoen kirkolla, jossa vietetään perinteinen Tammikirkko. Tammikirkossa Tarvan Tapion partiolaiset antavat partiolupauksia, ja kirkon jälkeen seurakuntatalolla klo 11.15 myydään hernekeittoa, muurinpohjalettuja ja laskiaispullia Yhteisvastuun hyväksi.

Partiolaiset toivottavat kaikki alueiden perheet mukaan maksuttomiin tapahtumiin!

Yhteisvastuu torjuu nuorten syrjäytymistä

Partio on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittaisen Yhteisvastuukeräyksen kotimaan erityiskohde vuonna 2016. Keräyksen teemana on syrjäytymisen ehkäiseminen. Ystävien puute on nuorten omasta mielestä suurin syy syrjäytymiseen.

Yhteisvastuukeräysvaroilla toteutetaan hankkeita, joilla pyritään saamaan yhä useampi syrjäytymisvaarassa oleva lapsi ja nuori mukaan partiotoimintaan. Partiossa opitaan taitoja ja tietoja, jotka auttavat elämässä. Partiossa kaikki tehdään yhdessä kavereiden kanssa ja opitaan auttamaan toisia.

– Jokainen lapsi ja nuori ansaitsee turvallisen paikan, jossa voi saada onnistumisen kokemuksia, paikan, josta löytää ystäviä ja jossa voi kokea upeita elämyksiä. Tämä paikka voisi jatkossa olla yhä useammalle lapselle ja nuorelle partio. Olemme todella onnellisia, että keräysvaroilla pääsemme luomaan uusia keinoja löytää partiosta jokaiselle onnistumisen paikka, kommentoi Lounais-Suomen Partiopiirin puheenjohtaja Mari Kousa.

100 uutta tapaa tehdä partiota

Keräysvaroilla löydetään partiossa sata uutta tapaa tehdä partiota. Tuotoilla rahoitetaan paikallistason hankkeita. Niillä tavoitetaan lisää sellaisia lapsia ja nuoria, joita partiotoiminta erityisesti hyödyttää; esimerkiksi entistä useampia maahanmuuttajia, erityistä tukea tarvitsevia sisupartiolaisia ja vähävaraisista perheistä tulevia lapsia ja nuoria. Yhteisvastuukeräys käynnistetään partiomaiseen tyyliin hyvällä työllä. Kevään aikana paikalliset lippukunnat jatkavat Yhteisvastuun keräämistä tekemällä erilaisia palvelutempauksia alueillaan.

Lounais-Suomen Partiopiiri on perustettu vuonna 2008. Piirin 136 lippukunnassa toimii noin 11 000 partiolaista. Piirin toiminta-alue käsittää Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnat ja mahdollisuus partiotoimintaan on partiopiirin kaikkien kuntien alueella.

Partioliike on Suomen suurin nuorisojärjestö 65 000 jäsenellään. Partio on vapaaehtoista, kansainvälistä, puoluepoliittisesti sitoutumatonta ja kaikille avointa toimintaa. Partion tavoitteena on kasvattaa lapsista ja nuorista itsenäisesti ajattelevia yhteiskunnan jäseniä, jotka tuntevat vastuun itsestään, lähimmäisistään ja ympäristöstään.