Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Ongelmia tiedossa: joka toisen omakotitalon sadevedet menevät perustuksiin

MyyAsuntoni.fi

Ongelmia tiedossa: joka toisen omakotitalon sadevedet menevät perustuksiin

Julkaistu: 06.05.2015 klo 08:00
Julkaisija: MyyAsuntoni.fi

Tavallinen kesäinen sadekuuro on 15 millilitran vesikertymä yhden tunnin aikana. Tämä tarkoittaa käytännössä samaa kuin 15 litraa vettä kaadettaisiin yhden neliömetrin kokoiselle alueelle. Kun talon sadevedet on ohjattu väärin, ohjautuu katolta jopa tuhansia litroja vettä suoraan talon jaloille eli sen perustuksiin. Tämä tarkoittaa yleensä ongelmia, kertoo Raksystemsin Kim Malmivaara MyyAsuntoni.fi-verkkopalvelun blogikirjoituksessaan.

Talon perustuksiin ohjattu sadevesi toimii kuin automaattinen talon kastelujärjestelmä. Vettä sataa tasaisesti koko kevään, kesän ja syksyn pitäen talon perustukset ja sen ympäröivän maan kosteana aiheuttaen suuren kosteusrasituksen melkein ympäri vuoden. Sadevesien ohjaaminen pois katolta ja talon viereltä tulee tehdä hallitusti, nykymääräysten mukaisesti kolmen metrin päähän talon vierustalta. Valitettavan usein, etenkin vanhoissa taloissa, tämä perusasia on unohdettu. Raksystems Insinööritoimisto Oy:n tekemien kuntotarkastusten ja -tutkimusten perusteella noin 60 % omakotitaloissa on sadevesien ohjaamisessa puutteita, virheitä tai sitä ei ole hoidettu ollenkaan.

Koska salaoja- ja viemärijärjestelmät sijaitsevat maan pinnan alapuolella on asukkaan vaikea havaita niissä ongelmia ennen kuin on liian myöhäistä. Jos sadevedet on ohjattu oikeaoppisesti ja salaojat ovat huolletut ja kunnossa, ei omistajalla ole yleensä suurta huolta hulevesistä, mutta jos tilanne on toinen, saattaa kellarissa tai talon sokkelissa piillä ikävä yllätys. Kosteus voi esiintyä mm. jälkinä seinä- tai lattiapinnoissa, pinnoitteiden irtoamisena tai jopa selvänä vuotona kellaritilassa. Myös tunkkainen haju on usein merkki rakenteiden kostumisesta, vaikka kosteus ei aiheuttaisi silmin havaittavia ongelmia.

Lue koko blogikirjoitus: http://blogi.myyasuntoni.fi/blog/2015/05/05/joka-toisen-omakotitalon-sadevedet-on-ohjattu-vaarin-suoraan-talon-perustuksiin/

MyyAsuntoni.fi on Suomen kattavin kiinteistönvälittäjäportaali, jossa on mukana yli 500 kiinteistönvälittäjää. Sivustolla olevassa blogissa julkaistaan viikoittain mielenkiintoisia blogikirjoituksia eri alojen asiantuntijoilta asumiseen ja muuttamiseen liittyen.

Lisätietoa: toimitusjohtaja Jussi Hietaranta, jussi@myyasuntoni.fi, 040-7368747, www.myyasuntoni.fi, facebook.com/myyasuntoni, twitter.com/myyasuntonifi